Bajaj tillkännager massiva nedskärningar, skyller ekonomiska problem hos KTM på tidigare ledningen
Bajaj Auto har avslöjat planer på att minska personalstyrkan med över 50 procent inom flera områden hos KTM – inklusive motorsport – samtidigt som företaget närmar sig ett fullständigt övertagande av den österrikiska motorcykeltillverkaren.
I en intervju berättade Bajajs vd Rajiv Bajaj att man avser att halvera kostnaderna inom flera avdelningar, vilket direkt kommer att påverka KTM:s och Tech3:s MotoGP-team.
”Det här är verkligen lågt hängande frukt. Vi ser en möjlighet att minska overheadkostnader med över 50 procent, inklusive forskning och utveckling, marknadsföring (samt racing), drift och administration”, sa Bajaj till CNBC TV18.
Han tillade att den tidigare ledningen redan har minskat antalet anställda från 6 000 till 4 000 – en siffra som fortfarande anses vara för hög.
”Intressant nog är endast cirka 1000 av dessa fabriksarbetare; 3000 tjänstemän, vilket är förbryllande eftersom det är de på fabriksgolvet som faktiskt bygger motorcyklarna.
Framtida volymförändringar kommer att påverka produktionen i mindre grad – problemet ligger bland dyra tjänstemän.
Det påminner mig om Mark Zuckerbergs ord om ’chefer som leder chefer som leder chefer som leder dem som faktiskt gör jobbet’. Den administrativa övervikten och byråkratin i denna annars utmärkta organisation var häpnadsväckande.”
Rajiv Bajaj var skarpt kritisk mot KTM:s tidigare ledning, även om han undvek att nämna den tidigare majoritetsägaren Stefan Pierer vid namn – den person han i stort sett håller ansvarig för KTM:s ekonomiska kollaps.
”Vi blev alla tagna på sängen – större delen av branschen var chockad över hur snabbt det här utvecklade sig”
”Jag minns vad min första lärare inom magangement, Dr John Wallace, sa för nästan 30 år sedan: den enskilt största orsaken till företags undergång är företagsgirighet. Jag har verkligen sett det utspela sig hos KTM, särskilt under de senaste tolv månaderna.”
Bajaj identifierade tre typer av girighet som enligt honom ledde till KTM:s fall:
1. Operativ girighet:
”Under de senaste åren fortsatte KTM Österike att producera mer och mer, trots att efterfrågan efter pandemin hade fallit. Resultatet blev att KTM:s distributörer och återförsäljare över hela världen satt på lager som räckte i mer än ett år – helt orimligt.”
2. Strategisk girighet:
”Företag ger sig ofta in i verksamheter där de inte har något att göra. I KTM:s fall var det bästa exemplet satsningen på cyklar – särskilt elcyklar. Dessa två faktorer tillsammans drev KTM mot insolvens på bara några månader.”
”Man kan säga att Bajaj också var en del av problemet. som minoritetspartner kunde vi inte stoppa utvecklingen. Vi gjorde vårt bästa för att motverka det, vilket till slut ledde till den tredje typen av girighet.”
3. Styrningsgirighet (governance greed):
”Vissa beslut togs utan vår vetskap, utan att vi informerades, eller utan att rätt processer följdes.”
Trots de hårda orden uttryckte Bajaj förtroende för KTM:s nya ledning, som nu ska styra företaget mot en smalare och mer effektiv framtid.
”Det här är inte ett problem orsakat av 99 procent av KTM:s anställda. Det här är ett problem skapat av den tidigare högsta ledningen – och de flesta av dem är nu borta.
Vi har nu ett fantastiskt nytt team på plats som jag personligen känner stort förtroende för. Nästan alla nyckelpositioner är redan tillsatta, med undantag för en som fylls inom kort. Teamet är en kombination av erfarna KTM-medarbetare, särskilt inom produktplanering, R&D och juridik, samt nya kollegor ledda av vår nya CFO och HR-chef.”
Även om Bajaj redan har injicerat flera kapitalrundor för att hålla KTM flytande – och i praktiken nu kontrollerar företaget – väntar den indiska industrijätten fortfarande på EU-kommissionens godkännande för att formellt slutföra övertagandet.






