Mercedes Benz har presenterat konceptbilen AMG GT XX med 1340 hästkrafter
Mercedes-AMG Concept GT XX: Elbil med brutal kraft på väg, koncept visar vägen

Möt nya Mercedes AMG Concept GT XX – en futuristisk fyrdörrars elbil som är en förhandsvisning på AMG:s första fristående elbil. Lansering förväntas någon gång under nästa år. Bilen bygger på AMG:s egenutvecklade plattform som kombinerar stål, aluminium och kolfiber. Plattformen ska även ligga till grund för en lyx-SUV och eventuellt en ny hyperbil.

Designen hämtar inspiration från Vision AMG och Vision One-Eleven, med retroinfluenser från 60-talets C111. Den slående orange lacken, kraftigt vinklade vindrutan och sex runda bakljus sticker ut. Även detaljer som aktiva aerohjul, elektroluminiscenta paneler och RGB-bakljus visar att det här är ett seriöst framtidsprojekt – trots konceptbilens vilda estetik.

Men det mest imponerande ligger under skalet: GT XX har tre elmotorer och en sammanlagd effekt på 1 megawatt (ca 1 340 hk) samt en laddkapacitet på 850 kW – nog för att ladda 40 mils räckvidd på fem minuter. Drivlinan bygger på en 800V-arkitektur med kompakta och extremt effektiva axialflödesmotorer från brittiska Yasa.

Aerodynamiken är på mycket bra – med ett luftstånd på endast 0,20 och en rad aktiva lösningar som pop-up-bromsljus, luftkanaler och bottenplattor som minskar lyft. Batteripaketet är kyls med olja och varje cell moduleras för optimal prestanda. Mercedes-AMG satsar även på att tillsammans med Alpitronic bygga laddare som klarar 1 MW.

Interiört möts man av lättviktsfokus: synliga högspänningskablar, kolfiberskal i sätena och 3D-printade dynor i återvunnet biomaterial från gamla racingdäck. Ratten är inspirerad av Formel 1 – som är en rektangulär kopplad till ett steer-by-wire-system.

Produktionen kommer troligen att tona ner designen något, men drivlinan och tekniken är klara. GT XX visar att Mercedes-AMG menar allvar med nästa generations elbilar – man vill placera sig i framkant igen.
