Mercedes Benz AMG GT XX Concept EV hypercar

Mercedes Benz har presenterat konceptbilen AMG GT XX med 1340 hästkrafter

Mercedes-AMG Concept GT XX: Elbil med brutal kraft på väg, koncept visar vägen

Möt nya Mercedes AMG Concept GT XX – en futuristisk fyrdörrars elbil som är en förhandsvisning på AMG:s första fristående elbil. Lansering förväntas någon gång under nästa år. Bilen bygger på AMG:s egenutvecklade plattform som kombinerar stål, aluminium och kolfiber. Plattformen ska även ligga till grund för en lyx-SUV och eventuellt en ny hyperbil.

Designen hämtar inspiration från Vision AMG och Vision One-Eleven, med retroinfluenser från 60-talets C111. Den slående orange lacken, kraftigt vinklade vindrutan och sex runda bakljus sticker ut. Även detaljer som aktiva aerohjul, elektroluminiscenta paneler och RGB-bakljus visar att det här är ett seriöst framtidsprojekt – trots konceptbilens vilda estetik.

Men det mest imponerande ligger under skalet: GT XX har tre elmotorer och en sammanlagd effekt på 1 megawatt (ca 1 340 hk) samt en laddkapacitet på 850 kW – nog för att ladda 40 mils räckvidd på fem minuter. Drivlinan bygger på en 800V-arkitektur med kompakta och extremt effektiva axialflödesmotorer från brittiska Yasa.

Aerodynamiken är på mycket bra – med ett luftstånd på endast 0,20 och en rad aktiva lösningar som pop-up-bromsljus, luftkanaler och bottenplattor som minskar lyft. Batteripaketet är kyls med olja och varje cell moduleras för optimal prestanda. Mercedes-AMG satsar även på att tillsammans med Alpitronic bygga laddare som klarar 1 MW.

Interiört möts man av lättviktsfokus: synliga högspänningskablar, kolfiberskal i sätena och 3D-printade dynor i återvunnet biomaterial från gamla racingdäck. Ratten är inspirerad av Formel 1 – som är en rektangulär kopplad till ett steer-by-wire-system.

Produktionen kommer troligen att tona ner designen något, men drivlinan och tekniken är klara. GT XX visar att Mercedes-AMG menar allvar med nästa generations elbilar – man vill placera sig i framkant igen.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Bilbälte gravid: sätt bältet rätt – ny rekommendation

Lär dig sätta bilbälte gravid rätt under graviditeten. Ny forskningsbaserad rekommendation och råd om komfortprodukter. Vill du resa säkrare?

Circle K ökar laddplatserna 69% – HVO100 växer

Circle K växlar upp: 69% fler laddplatser, 93% för tung trafik och HVO100 växer. Se målet 1 000 platser till 2026 och 1,42 miljoner laddningar. Läs mer!

Tysk cannabisreform: drogpåverkade bakom ratten – stor risk i Skåne

Tysk cannabisreform kopplas till +11,5% drograttfylla i NRW. Vad betyder det för Sveriges gränskontroller och trafiken i Skåne? Läs mer.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.