0 Shares

Vi tar en återblick i historien och tittar på Mercedes C111 prototypen som tyvärr aldrig togs i produktion, en otroligt vacker bil än idag.

Under 70-talet togs det fram många bilprototyper med mittmotor, BMW hade sin M1, som de även satte i production. Lancia Stratos var en vass rallybil med mittmotor, Ferrari Dino var en vacker tidstypisk bil och kraftpaketet Lamborghini Miura (de var förvisso 60-tals bilar, som alla ville bygga utmanare till) De Tomaso Pantera presenterade en italiensk superbil med amerikansk V8 1970.

Alla biltillverkare ville vara med i kampen och bygga en vass mittmotorbil. Mercedes Benz ville inte vara sämre, de tog fram vackra prototypen C111 som tyvärr aldrig tog sig till produktion. Mercedes tillverkade bara fram 14 stycken bilar och en rullar i Tyskland.

”Bilen är försäkrad till drygt 50 miljoner kronor, denna dyrgrip är helt unik”

Ingen C111 har någonsin sålts, vilket spelar en stor roll i dess mystik. den kom mitt under den förestående oljekrisen och de första C111 hade en Wankel roterande motor – inte kända för att vara särskilt snåla på bränslet – beslutet att inte ta den till produktion var kanske förnuftigt, men tråkigt.

Om man tittar på den idag, är det svårt att tro att en såpass vacker bil bara var en testmula för ny teknik, men detta fordon användes för att testa ABS, luftkonditioneringssystem och vindrutans framkant avslöjar en kontrollampa samt en tidig integrerad radioantenn.

Mercedes-Benz ingenjörer måste ha varit avundsjuka på sina kollegor, då de tog fram denna prototyp med spår av både Lamborghini Miura och Ferrari 365 GT4 BB.

”Den hade klassiska måsvingedörrar – som en 300 SL – pop-up strålkastare som hörde till tidseran.”

Senare skulle modellen modifieras för fart och uthållighet. Man utrustade den med en rad olika motorer, inklusive turbodieslar och turboladdade V8-motorer.

Den sista bilen, C111 V, med sin strömlinjeformade kaross, en 4,8-literst win-turbo V8-motor på 500 hästkrafter satte hastighetsrekord med 403,978 kilometer i timmen runt Nardo testbanan i Italien 1979.

På den Mercedes C111 som rullar i Tyskland har de dock bytt ut motorn till en V8 från R107 350 SL på cirka 200 hästkrafter, något mindre än vankelmotorn på 350 hästar. Men V8 motorn är från rätt tidsera eftersom C111 II använde samma motor.

 

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer