Miljö-kompensation för järnvägsgods: Totalt 885 mkr samt banavgifter

Regeringen vill höja miljökompensationen för godstransporter på järnväg till 885 miljoner kronor per år. Förslaget gäller åren 2026–2030 och innebär en ökning med drygt 300 miljoner årligen. Syftet är att ge fart åt intermodala transporter. Transportindustriförbundet välkomnar beskedet, men varnar samtidigt för effekten av höjda banavgifter. Förändringen börjar gälla vid årsskiftet, efter riksdagens godkännande.

Höjd miljökompensation ska stärka järnvägsgodset

Regeringens förslag presenteras i höstbudgeten. Tanken är att stärka järnvägens konkurrenskraft och sänka trösklarna för att flytta gods från väg till järnväg. Därmed kan fler företag välja intermodala upplägg, där tåg kombineras med lastbil.

  • Belopp: 885 miljoner kronor per år
  • Tidsperiod: 2026–2030
  • Ökning: drygt 300 miljoner per år
  • Syfte: stimulera intermodala transporter och stärka järnvägens konkurrenskraft

Branschen välkomnar – men vill se åtgärder mot banavgifter

Transportindustriförbundet ser förslaget som ett tydligt steg i rätt riktning. Samtidigt pekar förbundet på att lönsamheten i järnvägsgodset har pressats hårt. Orsaken är bland annat radikalt höjda banavgifter de senaste åren.

– Det är ett mycket välkommet besked. Godstransporterna på järnväg kämpar med lönsamheten, inte minst till följd av radikalt höjda banavgifter för godstrafik på järnväg de senaste åren. Nu hoppas vi att regeringen också gör något åt banavgifterna, säger Anders Josephsson, tf branschchef på Transportindustriförbundet.

När kan förändringen börja gälla?

Förslaget läggs i höstbudgeten. Efter riksdagens beslut börjar den höjda miljökompensationen gälla vid årsskiftet. Därefter kan stödet omfatta hela perioden 2026–2030.

Vad betyder det för dig som transportköpare?

Fler och mer stabila intermodala alternativ kan bli möjliga om kostnaderna för järnväg sjunker. Dessutom kan planeringen bli enklare när stödnivån är långsiktigt fastlagd. Men banavgifterna påverkar fortfarande kalkylen. Därför följer branschen nästa steg noga.

Det här är en tydlig satsning på klimatsmartare godstransporter. Förslaget kan ge branschen nödvändigt andrum och öka intresset för intermodala lösningar. Samtidigt återstår frågan om banavgifterna, som fortsatt pressar kostnaderna uppåt. Nu ligger avgörandet hos riksdagen. Under tiden förbereder aktörer sig för att ta vara på möjligheterna när beslutet väl är på plats.

MotorWorld.se
MotorWorld.se
MotorWorld är en nyhetsplattform för alla motorintresserade, med fokus på glädjen och passionen för fordon i alla dess former. Här hittar du nyheter om allt från bilar och motorcyklar till hemmabyggen och racing.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

27-liters Merlin ”RR” besten är till salu igen

Odjuret är tillbaka – ikoniska 27-liters “The Beast” är till salu igen Det legendariska hemmabygget ”The Beast”, drivet av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 från Spitfire och Lancaster,...

Honda V3R 900

Honda presenterar framtiden: V3R 900 E-Compressor med avancerad teknik, kraft och miljöeffektivitet Honda har visat sin senaste motorcykel som ska ta dem in i framtiden...

Ken Roczen vann WSX-premiären i Argentina

Ken Roczen visade mästarklass när World Supercross-säsongen drog igång i Argentina Rutinerade Ken Roczen vann samtliga tre heat i 450-klassen och tog drämde en överlägsen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.