2 Shares

Kan en bil någonsin vara värd 150 miljoner kronor?

Det är precis vad någon betalade för denna 1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione på RM Sothebys auktion i New York förra veckan.

Varför är den då värd så mycket pengar?

Chassi 1451GT var en av tre bilar som ingick i 1959 Le Mans 24hrs av racingföraren Luigi Chinetti som även var Ferrari distributör. Den den hade ”competizione” specifikationer och var den andra av åtta California Spider som byggdes i aluminium.

Bilen med cassinummer 1451 hade den utvändiga Tipo 128F-motorn, med vassare kamaxlar, tredubbla 40 DCL6-förgasare och en bränsletank anpassad för racing med ett externt bränslefilter. Effekten var 262,5 hästkrafter vid 7 300 rpm.

Bilen ägdes av en kille som heter Bob Grossman. Även om bilen köptes fem dagar innan tävlingen skulle börja av Grossman som aldrig hade tävlat i Le Mans förut och körde tillsammans med en förare som han inte kände eller förstod språket av slutade de som femma totalt och trea i sin klass.

Efter tävlingen återvände bilen till fabriken, färdigställdes i silvermetallic och skickades till USA. Grossman tävlade i lite olika tävlingar innan han sålde bilen ett år senare. bilen bytte ägare ett par gånger och målades om i rött innan den återställdes till sin ursprungliga Le Mans skick 2010. Jag är dock tveksam om originalbilen hade dessa blå sätena?

En mycket vacker bil, men är den värd 150 miljoner kronor?

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

2 Shares

Kommentarer