1 Shares

Fords uppdaterar populära Focus med en ny ST

Den är utvecklad av Ford Performance med avancerad teknik för sport, den kommer till sommaren både som femdörrars och kombi. Ford investerat mer än 6 miljarder kronor i sin fabrik i tyska Saarlouis för att tillverka Focus ST med högsta kvalitet och hantverksskicklighet.

Du kan läsa vårt test med nya Ford Focus här – Nya Ford Focus imponerar stort

Sedan Ford släppte sin nya generation Ford Focus förra året har bilen överösts med bäst-i-test-titlar, priser och utmärkelser, både i Sverige och övriga Europa. Nu är det dags för en helt ny version av den sportigare modellen Focus ST att se dagens ljus. Modellen är utvecklad för att kombinera prestanda på racingbanan, landsvägskörglädje och bekvämlighet i vardagskörningen bättre än någon annan bil i sin klass.

Premiär för körlägen i Focus ST
För första gången kommer Focus ST nu med olika körlägen för att elektroniskt anpassa bland annat dämpning, styrning, gasläge, växellåda och klimatanläggning för olika typer av körning. I lägena sport och bankörning har Ford introducerat tekniken ESE, electronic sound enhancement, som helt enkelt förstärker ljud från motorn och avgasrören för att höja sportupplevelsen och ge extra gensvar som kan hjälpa prestandaförare.

– När du väljer bankörningsläget blir bromsarnas respons omedelbart mer direkt och vass, styrningen ger mer feedback, gaspedalen blir mer aggressiv och föraren får mer spelrum inom antisladdsystemet. Förare kan ha fullt förtroende för att Focus ST kommer kunna leverera på banan, säger David Put, på Ford Performance fordonsdynamik.

Kraftigaste motorerna någonsin i Focus ST
En ny generation av Fords 2,3-liters EcoBoost-motor helt i aluminium är den mest kraftfulla som någonsin har erbjudits för Focus ST. En avancerad turboladdningsteknik levererar 280 hästkrafter vid 5500 varv och 420 Newtonmeters vridmoment från 3000 till 4000 varv per minut. Det är också den mest frivarvande motorn någonsin i en Focus ST, den förväntas göra 0–100 kilometer i timmen på under 6 sekunder.

Fords 190 hästkrafter starka 2,0-liters EcoBlue-motor är på dieselsidan också den mest kraftfulla som någonsin suttit i en Focus ST. Den ger maxkraft vid 3500 varv och 400 Newtonmeter vridmoment mellan 2000 och 3000 varv per minut, och 360 Newtonmeter från 1500 varv, för omedelbar och linjär acceleration.

– EcoBoost- och EcoBlue-motorerna är unika karaktärer men lika karismatiska. Focus ST:s sportiga soundtrack av “knall och pang”matchar bilens lättretliga prestanda och är en essentiell del av ST-upplevelsen, säger Leo Roeks, Europachef på Ford Performance.

Varvtalsmatchning gör det möjligt även för mindre erfarna prestandaförare att njuta av sömlösa växlingar och bevara drivkraften framåt, som annars förknippas med den så kallade häl-och-tå-körtekniken, medan mer erfarna förare kan avaktivera systemet om de vill.

Avancerad teknik underlättar vardagskörningen
Focus ST erbjuds med antingen sexväxlad manuell växellåda eller en snabbväxlande sjustegad automat. På tekniksidan finns gott om assistanssystem som adaptiv farthållare med Stop & Go, skyltigenkänning och filhållningsassistent, Fords adaptiva belysning som använder en kamera för att se kurvor, och läsa vägskyltar, längre fram på vägen, en ny generation av aktiv parkeringshjälp som numera sköter såväl gas och växling för helt automatisk parkering och Evasive Steering Assist, som hjälper föraren att styra undan från hinder på vägen för att undvika olyckor.

Information om priser, tillgänglighet och leverans för Sverige släpps i mars.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

1 Shares

Kommentarer