BMW har uppdaterat sin nakna sporthoj

2021 års BMW S 1000 R – som bygger på BMW S 1000 RR – har uppdaterad design och ett antal nya tekniska funktioner. Radfyran på 999cm3 levererar 165 hästkrafter vid 11000 rpm och med ett vrid på 114 Newtonmeter vid 9250 rpm och den matchar den nya Euro5-normen.

Nya S1000 R har en ny lättare och tystare växellåda och koppling uppdaterad slirkoppling och är nu tillgänglig med vridmomentkontroll (MSR) för första gången på modellen.

Ram och sving kommer från nya BMW S 1000 RR och är betydligt lättare.

Den nya ramen är en så kallad ”Flex Frame” vilket innebär att motorn har en större bärande del än tidigare. Konstruktionen ska ge bättre stabilitet vid kurvtagning, i synnerhet under häftiga nedlägg. Den nya ramen är också mycket smalare, vilket ger en bättre körställning.

TFT-instrumenteringen är också den hämtad direkt från RR, vilket innebär att den har en 6,5 TFT som är lätt att läsa och tydligt utformad. Instrumenteringen erbjuder ett antal uppdaterade eller helt nya körlägen.

Nya S1000 R har traction control, ABS Pro med kurvfunktioner och de tre körlägena Rain, Road och Dynamic. Det fullt konfigurerbara Dynamic Pro-läget finns också med ett bredare utbud av inställningsalternativ som en del av Riding Modes Pro-tillvalet.

Med Riding Modes Pro kan du med nya S 1000 R även ställa motorbroms i kombination med vridmoment (MSR) och Power Wheelie. Det finns även funktioner i Riding Modes Pro som Dynamic Brake Control (DBC) som hjälper till vid panikbroms.

S1000R har en ny strålkastare och LED-bakljus som standard, där kurvbelysning finns som tillval med Headlight Pro-paketet.

Pris från 155.600 kronor

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar