Kawasaki har uppdaterat sin KX250 motocross

Toppen är ny med rakare insug vipparmar, likt de som sitter i deras Superbike världsmästarcykel Ninja ZX-10RR, som fungerar bättre vid högre varvtal den har även fått annan tajming av kamaxlar och ventiler. Det ska ge reducerad vikt på toppen som drar ned roterande massa.

En omdesignad luftburk med en kortare och avsmalnande intagstunnel (120 mm > 70 mm) sägs förbättra effekten på höga varvtal. Effektökning uppskattas till 3.3 hästkrafter, framförallt i de högre varvtalen man ska känna skillnad från 10.000 varv och uppåt. Kombinerat med högre varvtalsstopp ska det även underlätta kurvtagningen för snabbare varvtider.

Kawasaki KX250 har som tidigare dubbla bränslespridare. Spjällhusets diameter har blivit större (ø 43 mm > ø 44 mm) som matar in mer luft som enligt Kawasaki förbättrar prestandan på högre varvtal, medan luftinsugets nya position ger en rakare tillströmning av insugsluft. Den sluttande utformningen av intaget sägs fylla cylindern mer effektivt och bidra till en ökad motoreffekt.

Framgaffeln från Kayaba på 48 mm är helt ny. Innerrören med större diameter ger plats för större kolvar, som ska ge en jämnare och mer bestämd stötdämpning. Hårdare fjädering fram och bak ska matcha den ökade effekten. Framgaffeln ska ha bättre förmåga att hantera stötar i hela slaget, den kompletteras och matchas med bakfjädringen som har dubbla inställningar för kompression, hög- och lågfartsdämpning går att justera separat.

Detta ska vara den effektstarkaste serietillverkade KX250 fyrtaktsmaskinen som Kawasaki har tillverkat.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar