Shares 2

James Bond har nästan alltid haft en Aston Martin som tjänstebil, nu kommer en helt ny Vantage med en AMG V8 från Mercedes

Nya Aston Martin Vantage kommer med en dubbelturbo-V8 från Mercedes AMG som pumpar ut 510 hästkrafter. Vantage är ett av deras mest klassiska och välkända modellnamn med rötter så långt bas som 1951 då den kom som en en prestandaversion av DB2.

Nya generationen Vantage som avlöser den tolv år gamla föregångaren. Idag är Vantage instegsmodellen i Aston Martins modellprogram och kommer att vara det även i fortsättningen.

Att det här är en viktig modellansering för Aston Martin råder det ingen tvekan om, den tidigare modellen har under sina tolv år i produktion varit deras mest framgångsrika modell.

Kort om nya Aston Martin Vantage 2018
Nya Vantage har ett helt nytt formspråk och det är tydligt att det är en helt ny bil. Bilen följer Aston Martins nya avskalade design med breda höfter, små strålkastare och en stor klassisk Aston-grill så att man skall se att det är en Aston Martin.

Interiören är så klart även den helt ny men den är ändå inte revolutionerande. Det finns ingen regelrätt växelspak, däremot fyra knappar placerade i en A-formation på mittkonsolen. Nya Vantage kommer vid introduktionen endast att komma med en åttaväxlad automatlåda från ZF. Växellådan är monterad vid bakaxeln för bättre viktfördelning. En manuellt modell av Vantage förväntas komma senare. 

Motorn kommer från Mercedes AMG GT
Nya Vantage finns inledningsvis endast med en V8-motor. Samma fyra liters dubbelturboladdade V8 som finns som tillval i DB11. Motorn sitter även i Mercedes-AMG GT och E 63. Aston Martin köper in sina V8-motorer från Mercedes AMG. V8-motorn i Vantage levererar 510 hästkrafter vid 6 000 r/min och 685 Nm från 2 000 r/min, exakt lika mycket som i DB11 V8.

Nya Vantage är en mindre och lättare bil än DB11 (1 530 kg torrvikt) som tar dig från 0-100 km/h på 3,6 sekunder, fyra tiondelar snabbare än DB11 V8, den nya bilen har en toppfart på 314 kilometer i timmen

Vantage-chassit baseras på samma aluminiumkonstruktion som utgör bas för DB11, men enligt Aston Martin är ungefär 70 procent av delarna nya för Vantage. Den bakre hjälpramen är till exempel bultad direkt i chassit, i stället för att som i DB11 vara upphängd i gummibussningar. Det är för att nya Vantage skall ha en bättre känsla med vägbanan. Den ska förmedla mekanisk känsla, men också vara användbar.

För första gången kommer nu en Aston Martin med en elektronisk diffbroms. Enligt Aston Martin finns det bara fördelar. Till skillnad mot en konventionell mekanisk diffbroms kan E-diffen reagera och ställa om från helt öppet läge till helt låst på några snabba millisekunder. Vantage har även adaptivt stötdämparsystem med tre körlägen.

Första leveranserna av nya Vantage är planerade till andra kvartalet nästa år. Instegspriset är 1 530 000 kronor (154 000 euro).

Shares 2

Kommentarer