Efter 24 år är Ford Bronco tillbaka

Ford kommer äntligen med en ny variant av klassiska Bronco den kommer antingen med två- eller fyra dörrar vi talar om den stora Bronco. Det kommer en mindre Bronco Sport obyggd på plattform som Ford Ranger pick-up.

Naturligtvis är fyrhjulsdrift standard – basspecifika bilar får en ”två-växlad elektronisk växling-på-flyg-överföringsväska”, medan ”Avancerat” -systemet har ett två-växlad elektromekanisk överföringsväska för automatisk växling mellan 2H och 4H.

Motorer na är antingen en Rak fyra på 270 hästar eller en 2,7-liters V6 med 310 hästar. Båda turboladdade och drivs av bensin med tio-växlad automatisk växellåda. Till den med fyrcylindriga motorn finns även en smart sjuväxlad manuell låda med sex växlar plus en sökrobot för de riktigt allvarliga grejerna.

Ford lovar 295 mm markfrigång, brytnings- och avgångsvinklar på 29 och 37,2 grader och ett att den tål ett vattendjup på 851 mm.. Oberoende främre fjädring och en femlänkad solid axel baktill.

Bronco med två dörrarna ett tak som kan tas bort i tre sektioner, medan modeller med fyra dörrar har fyra avtagbara sektioner och en valfri soft-top. Alla Broncos har avtagbara ramlösa dörrar.

Det finns upp till sju körlägen – inklusive Sand / Baja, Mud / Ruts och Rock Crawl. ”Trail Control” är effektiv kryssningsstyrning med låg hastighet, sam “Trail Turn Assist” som underlättar när du ska runt trånga passager.

Den stora frågan är om nya Forts Bronco kommer till Sverige och får vi bara ”lilla” modellen?

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar