Snabbfakta – Renault Austral är en bil där säkerheten ligger i fokus
Vi har en ny testförare i stallet. Othilia Mackhé som är uppvuxen på motorbanan och älskar motorer har testat nya Renault Austral…

Känsla/Körning
Renault Austral är en lättmanövrerad bil som känns liten vilket gör det lätt att parkera och manövrera i trängre områden och vägar. Men trots att den känns nätt, tummar man inte på komforten och rymligheten inuti bilen.
Renault Austral är bekväm att både köra och att åka med i och den sväljer lätt mindre hål och ojämnheter i vägen, man har relativt bra sikt från förarsätet men fronten är hög vilket gör att jag som inte är särkilt lång har svårt att se i exempelvis branta uppförsbackar eller i farthinder men även listen mellan vindrutan och rutan i förardörren kan ibland täcka sikten.
När man gasar så hjälper elmotorn till att komma upp i hastighet bilen gör 0-100 på 8,5 sekunder vilket kanske inte är jätteimponerade i sig men det är en hybrid SUV som är designad för bränsleeffektiv snarare än att fokusera på prestanda.
NÅGOT MER OM HUR GASEN KÄNNS Motorbromsen är fantastisk, precis som jag gillar den, den bromsar ner i hastighet relativt snabbt och samtidigt som det sker så laddas även bilens batteri.
I stort sett spelade jag alltid musik när jag körde bilen så ljud från väg och vind doldes, men jag tycker att man sällan hör varken väg eller vindljud förrän man kommer upp i högre hastigheter men inte heller då var det något som märktes av särskilt mycket men samtidigt är jag van att köra en bensindriven och tung bil vilket kanske påverkar mina åsikter något.
Vem vill ha bilen
Det här är en bil som passar bra för många, vill man ha en smidig, miljövänlig och snygg mellanstor bil är den här perfekt, det kanske inte direkt är bilen för entusiaster men den här bilen passar de flesta andra. En bil som är ett smart val när man inte har tillgång till att ladda bilen med el. Där säkerheten och utrymme och den enkla digitala delen är i fokus.
Personligt
”Renault Austral är stilren och snygg bil, interiören är precis som bilen utvändigt stilren och snygg”
Hela instrumenteringen är digital men lätt att förstå sig på då allting är connectat google så har alla i stort sett redan använt skärmen i bilen och vet hur den fungerar, det går snabbt och enkelt att koppla upp via carplay. Knapparna och spakarna på ratten är lätta att hantera och växelspaken sitter smidigt på höger sida om ratten.
Väl inne i förarsätet är det lätt att hitta en bra och bekväm körställning och den går att spara så om någon annan kör bilen går det snabbt att hitta tillbaka till hur du själv ville sitta. Stolen ger ett bra stöd så att det är bekvämt att köra även längre sträckor, stödet för låren är bra och stolen känns mjuk och bekväm men det blir det inte som att sjunka ner i en soffa, förarsätet är välutrustat och har massage.
Som passagerare däremot har man inte riktigt samma förmåner, men trots det är det bekvämt och rymligt både i passagerarsätet fram som bak. När man kör är det även lätt att kommunicera med de som sitter bak då det är luftigt och lätt att se och höra de andra i bilen.
Info
– pris 424 900 kr
– fullhybrid E-Tech
– Exklusiv E-Tech-hybridteknik inspirerad av Renault Formula 1™
– Kör tyst på el upp till 130 km/h och, på stan, upp till 80 %(3) din restid: batteriet laddas upp vid fartminskning och bromsning. Bilen behöver inte anslutas till ett eluttag.
– maximal kraft: 146 kW (200hk)
– växellåda: automatiskt intelligent multiläge
– WLTP CO2-utsläpp från 105 g/km
– Konsumtion från 4,6 L/100 km
– Batterivolt 400 V + 2 kWh kapacitet