2 Shares

Mark Zero ska fylla luckan med linjesköna eldrivna sportbilar

Ferdinand Piëch må ha dragit sig tillbaka efter hans år i VW koncernen men hans son Anton har startat Piëch Automotive med bilen Mark Zero som är en vacker sportbil som är eldriven med en räckvidd på 50 mil.

Mark Zero har sportbilsprestanda med en acceleration på 3,2 sekunder från 0-100 km/h och toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h. 

Mark Zero drivs av tre elmotorer med en effekt på 201 hästkrafter vardera. Två driver bakhjulen och en tar kraften till framaxeln. Bilens batterier ska kunna laddas upp till 80 procent på bara 4,40 minuter. De är av en ny typ av batterier från kinesiska Desten och ska bara stiga 15 grader i temperatur vid laddning och kräver därför inte heller någon vätskekylning.

Batterierna är monterade i längsled mitt i bilen och över bakaxeln. Batteritypen gör att bilen väger 1 800 kg, 200 kg mindre än ett system med vätskekylning. Mark Zero är kompakta med måtten 4 432 mm i längd, 1 991 mm i bredd, 1 250 mm på höjden och 2 620 mm mellan hjulaxlarna. 

Bilen bygger inte som många andre elbilar på en plattform av så kallas skateboardtyp utan på en flexibel plattform. I och med detta kan olika drivlinor monteras, antingen endast el eller som hybrid med förbränningsmotorer.

Mark Zero fyller luckan med en elbil för alla som älskar klassiska sportbilar

– Vi har byggt en sportbil vi själva skulle vilja köpa och vi har pratat mycket med entusiaster för att höra vad de saknar på marknaden. Vi vill erbjuda en modern klassiker som inte är fixerad vid konsumtionscykler utan som ger föraren njutning varje minut bakom ratten, säger Anton Piëch.

Det är ett samarbete med kinesiska Tgood som i dag tillhandahåller 210 000 laddstationer på 310 orter. Piëch Automotive är baserade i Zürich och det finns ingen koppling till Volkswagenkoncernen, sonen står helt på egna ben i hans bilkarriär. Förutom Mark Zero vill mfinns även planer på att ta fram en sportig suv.

Tanken är att vi ska se Mark Zero på våra vägar om tre år.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

2 Shares

Kommentarer