Möt nya EV prestandabilen från Audi
Två år efter att man visade konceptbilen är det nu dags för en produktionsklar Audi e-tron GT i. Den elektriska sport/GT bilen från Audi som konkurrerar med Porsche Taycan kommer i två utföranden där den har nästan 50 mils räckvidd som mest. Priset är saftigt och börjar en bit över om en miljon kronor.
Audi har i dagsläger många olika elbilar att välja mellan. Med e-tron GT kan man välja tre olika elbilar från tillverkaren i Tyska Ingolstadt och fler är på ingång under närmaste året bland annat Q4 e-tron i två olika karossutföranden.
Men nya e-tron GT är märkets första elbil som inte är en SUV (vi hade R8 e-tron för flera år sedan som är en sällsynt elbil). e-tron GT är en slank sedan som ska konkurrera Porsche Taycan, som är en tvilling till Audi e-tron GT då de delar på samma tekniska arkitektur nämligen J1-plattformen.
Audi e-tron GT, både i instegsutförandet quattro och i RS-utförande är nära 5 meter lång. Det är ingen liten elbil vi talar om, den är nästan en decimeter längre än el-suven e-tron och cirka 3,5 centimeter längre än brorsan Porsche Taycan.
Men på bredden och höjden är Audis nya elbil något nättare än sitt syskon från Porsche, på höjden mäter den 141,3 centimeter och på bredden 196,4 centimeter – om vi inte räknar in backspeglar. Räknar vi med dem är bredden 215,8 centimeter. En Audi A7 Sportback är något högre och nästan sex centimeter smalare om midjan.
Audi e-tron GT har ett elsystem som har en spänningsnivå på 800 volt. En högre spänning för med sig fördelar som exempelvis tunnare kablage som leder till minskade värmeförluster och lägre vikt, men också fördelar i form av kortare laddtider.
Batteriet finns i en storlek, oavsett om det sitter i e-tron GT quattro eller RS e-tron GT. Bruttokapaciteten ligger på 93 kWh medan nettokapaciteten, det man verkligen kan nyttja, ligger på 85 kWh. Det ger en nyttjandekapacitet på 91,4 procent. Bruttosiffran känns igen från Porsche Taycan (93,4 kWh för att vara exakt) men nettosiffran gör inte det, då Taycan ”bara” når upp till 83,7 kWh.
Förbrukningssiffrorna uppges vara 1,99-2,16 kWh per mil för e-tron GT quattro och 2,06-2,17 kWh per mil för RS e-tron GT. Siffrorna ska ge genomsnittliga räckvidder på 48,7 mil respektive 47,2 mil. Men med ren matematik, baserat på ovanstående siffror, får man inte fram dessa räckviddssiffror.
Oavsett modellversion är det två elmotorer som gäller, båda så kallade permanentmagnetmotorer av synkron typ, där den ena driver på framhjulen och den andra på bakhjulen. Den bakre motorn har samma finess som Taycan, nämligen tvåväxlad kraftöverföring. Den lägre växeln används vid låg fart och kraftiga accelerationer och den högre, som har högre utväxling, används vid högre hastigheter och sparar energi.
Det som skiljer drivlinorna åt är effektuttaget. Instegsversionen e-tron GT quattro har sammanlagt 476 hästkrafter (350 kW) och 630 newtonmeter. RS e-tron GT har i stället 598 hästkrafter och 830 newtonmeter. Båda har, via Launch Control-funktionen, ett boost-läge som tillfälligt (under 2,5 sekunder) ökar effekten till 530 respektive 646 hästkrafter.
Accelerationen 0-100 km/h klarar e-tron GT på 4,1 sekunder vilket kan jämföras med Porsche Taycan 4S med 530 hk som gör den på 4,0 sekunder. Samma sprint klarar RS e-tron GT på 3,3 sekunder, vilket vi kan jämföra med Porsche Taycan Turbo som har 680 hk, och accelererar på 3,2 sekunder. Taycan Turbo S är halvsekunden snabbare från 0-100 km/h som avklaras 2,8 sekunder då den har 761 hästkrafter (i boost-läget).
Audi meddelar att försäljningen tjuvstartar nu i februari samt att återförsäljarna får ta del av de båda e-tron GT-modellerna under maj månad. Kundleveranserna är planerade att inledas månaden därpå, med andra ord i juni. Tidigare uppgifter har pekat på en produktionsstart någon gång under årets andra kvartal.
Priset börjar på 1 158 000 kronor, då får man en Audi e-tron GT quattro. Hostar man upp 1 573 000 kronor får man prestandaversionen Audi RS e-tron quattro. Audi ligger därmed strax under Porsche vars likvärdiga modeller kostar från 1 180 000 kronor för Taycan 4S och 1 710 000 kronor för Taycan Turbo. Tittar man på bilderna så ser man att mittenpartiet på nya Audi e-tron GT och Porsche Taycan är slående lika.