1987 Ruf lanserade en bil som kallas CTR, som då var världen snabbaste bil. Det var en Porsche 911 3,2 Carrera som hade byggts om helt med en egen turbomotor på 469 hästkrafter.

Det är nu 30 år sedan, så att fira detta har CTR Yellowbird gjort comeback. Men den här gången bygger den inte på en Porsche 911. Man har byggt en egen carbon-monocoque med unika stålramar fram och bak för racinginspirerad tryckstångsfjädring.

Den har fortfarande en 3,6-liters twin-turbo boxersexa som är baserad på Porscheteknik, men nu utvecklar den 700 hästkrafter istället för 469 hästar. Den driver på bakhjulen via en sexväxlad manuell växellåda. Old School.

Ruf CTR från 1987 nådde en topphastighet på 342 kilometer i timmen och sladdade friskt runt Nürburgring som du kan se i video om du läser denna artikel

Karossen är så klart i kolfiber den med. CTR 2017 väger bara 1200kg torr, vilket ger den en grym effekt i förhållande till vikten på 592bhp/ton.

Med bakhjulsdrift och manuell låda tar den dig från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder.

Det fart på riktigt efter det och 0 till 200 km/h dammas på nio sekunder blankt, den nya CTR har en toppfart på en bit över 360 kilometer i timmen.

”Jag har planerat att bygga den här bilen i över fem år”, säger företagets ägare Alois Ruf, ”vi kommer bara att tillverka 30 ex och vi har redan orderböckerna fyllda för över hälften”

Klassiska 911 byggen är stekheta  – se bara på framgången hos Singer – Nu tar Ruf upp kampen om klassiska Porsche byggen, vilken gillar du mest Ruf eller Singer?

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar