SEAT S.A. ökar tempot i elektrifieringen – och rider på CUPRAs framgångar – trots ett tuffare läge under årets tre första kvartal. Intäkterna steg till 11,2 miljarder euro, men rörelseresultatet föll kraftigt. Orsakerna är tydliga: försäljningsmix, EU-tullar på CUPRA Tavascan och högre produktkostnader. Samtidigt slog CUPRA leveransrekord och nådde en miljon producerade bilar.
Seat S.A. lyfter intäkter men pressas av kostnader
Företagets intäkter ökade med 6,9% till 11,2 miljarder euro mellan januari och september 2025. Men rörelseresultatet sjönk till 16 miljoner euro, med en marginal på 0,1%. Bakslaget kopplas främst till försäljningsmixen, EU-tullar på CUPRA Tavascan samt produktkostnader.
“Resultaten för årets första nio månader speglar de utmaningar vi mött,” säger Markus Haupt, VD för SEAT och CUPRA. “Vi verkar i en komplex och dynamisk marknad, men står fast vid vår strategi med tydligt fokus på elektrifiering, CUPRAs globalisering och en hållbar affärsmodell. Vi för även en konstruktiv dialog med EU-kommissionen kring tullarna på CUPRA Tavascan.”
Fokus på marginaler och kostnadskontroll
Samtidigt betonar företaget disciplin. “Den externa miljön är fortsatt konkurrensutsatt, men vi fokuserar på marginalkvalitet, särskilt för våra elektrifierade modeller,” säger Patrik Andreas Mayer, Vice VD för Finans och IT. “Genom intäktsstyrning, strikt kostnadskontroll och optimering av vårt utökade modellutbud navigerar vi med beslutsamhet.”
Leveranser och produktion
SEAT S.A. levererade 439 500 fordon under perioden, en ökning med 4,1%. Ökningen kom trots produktionsjusteringar i Martorell för att förbereda en linje för den kommande Electric Urban Car-familjen, inklusive CUPRA Raval. Därmed visar företaget motståndskraft samtidigt som omställningen fortsätter.
“De positiva försäljningssiffrorna visar att vi är på rätt väg,” säger Markus Haupt. “Med SEAT och CUPRA erbjuder vi det bästa av två världar. Med lanseringen av nya SEAT Ibiza, SEAT Arona och CUPRA Raval i början av 2026 är vi redo att stärka vår marknadsposition.”
Elektrifieringen tar fart
Leveranser av laddhybrider och elbilar ökade med 79% jämfört med i fjol. Dessutom steg leveranserna av helt eldrivna modeller med 84%. CUPRA Tavascan och CUPRA Born stod tillsammans för 23% av CUPRAs försäljning. Det visar att efterfrågan på elektrifierade modeller ökar brett.
CUPRAs rekord och milstolpe
CUPRA fortsätter växa snabbt. Under årets tre första kvartal levererade märket 245 300 fordon, en uppgång på 37%. Märket passerade dessutom en miljon producerade bilar. Milstolpen markerades av en CUPRA Formentor, som tillverkas i Martorell. Volymlyftet drevs av CUPRA Terramar och CUPRA Tavascan.
Stark fart i Sverige
På den svenska marknaden ökade CUPRAs leveranser med 44% mellan januari och september. Därmed tar sig märket in bland landets tolv största bilmärken. “Att fortsätta vara ett av landets snabbast växande bilmärken, samtidigt som vi växer inom företagssegmentet, är möjligt tack vare våra engagerade CUPRA Partners och lojala kunder,” säger Per Brinkenberg, Sverigechef för CUPRA & SEAT. “Nu ser vi fram emot att välkomna CUPRA Raval under våren.”
Blicken framåt
Utsikterna för slutet av 2025 och in i 2026 är fortsatt utmanande. Ändå håller SEAT S.A. kursen. Företaget prioriterar elektrifiering, CUPRAs internationalisering och lönsamhet. Samtidigt väntas kommande lanseringar från både SEAT och CUPRA stärka tillväxten. För dig som följer övergången till el är signalen tydlig: tempot höjs, steg för steg.
Nyckeltal jan–sep 2025
- Försäljningsintäkter: 11,2 miljarder euro (+6,9%)
- Rörelseresultat: 16 miljoner euro (-96,2%)
- Rörelsemarginal: 0,1% (-3,8 procentenheter)
- Totala leveranser SEAT S.A.: 439 500 (+4,1%)
- Leveranser CUPRA: 245 300 (+37,0%)
- Leveranser SEAT: 194 200 (-20,1%)






