0 Shares

Tanken var att man skulle bygga 1000 AMX/3 – men det blev bara fem prototyper

Under 60-70 talet skulle alla biltillverkare ha en sportbil. Samarbeten med italienska karossmakare var populärt. Vackra ikoner De Tomaso Pantera och Mangusta som var italienska sportbilar med mittmonterade V8 motorer från Ford kom till.

Vi hade även Iso Grifo med en Chevrolet V8 framtill, sedan hade vi Ford GT 40 som byggde på brittisk Lola Mk6 med målet att slå Ferrari på sin hemmaplan (som Ford lyckades med). Det kom flera intressanta samarbeten under den tiden, men en otroligt vacker bil som säkert har passerat radarn för de flesta är AMC AMX/3 byggd av italienska Bizzarrini.

AMC – American Motors Corporation – ville så klart ha ett flaggskepp att stoltsera med och de fick i alla fall fram en prototyp innan företaget gick i graven 1988. AMX/3 visades på Chicago Auto Show 1970 med en design av AMC (svårt att tro när man ser bilderna att designen är från USA och inte Italien) som tillverkades av Bizzarrini i Italien.

Trots att den aldrig gick till produktion tillverkades ändå fem konceptbilar innan pluggen drogs ur då man redan hade bränt 2 miljoner dollar på projektet. Ingen vet exakt var alla fem bilar finns för närvarande – men en såldes i Arizona av Gooding & Co för 891 tusen dollar – vilket motsvarar drygt 8,5 miljoner svenska kronor i dagens växlingskurs.

Bilen som du ser på bilderna som såldes under auktionen har en snygg kopparfärg med alla originaldelar. Under huven hittar du en en AMC 390-kubik-tums V8 som är kopplad till en fyrväxlad manuell växellåda.

När den testades på Monza överträffade den sin ursprungliga uppskattade topphastighet på 160 miles per timme (257 kilometer i timmen) tack vare Dick Teags superhala design.

Trots att produktionen ursprungligen krävde att 1000 exempel skulle byggas, kom det bara fem bilar från Bizzarrini-fabriken i Italien. Amerikanska regeringens regler om rejäla säkra stötfångare skall vara ett av skälen att den inte klarade kraven.

Denna AMX/3 är ett tidigt exemplar från 1969 som har haft några ägare under sin livstid. Den såldes först under 1971 till Jerry N. Warden i Indianapolis, Indiana, efter det bytte den ägare fyra gånger till innan den sista köpte den 1989.

Sedan dess har den blivit utställd vid ett antal olika concours event runt om i världen, bland annat Pebble Beach två gånger, och till och med Concorso d’Eleganza i Italien 2015.

Med tanke på sin sällsynthet och sjukt vackra kaross är detta en mycket intressant samlarbil (om man lyckas få tag på en).

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer