Grönt ljus för biodrivmedel avgörande för omställningen
Regeringen söker fortsatt EU-godkännande för skattebefrielse på rena och höginblandade flytande biodrivmedel. Transportföretagen välkomnar steget och kallar det den snabbaste vägen till lägre utsläpp. Samtidigt står mycket på spel. Om EU säger nej riskerar svensk kollektivtrafik ökade kostnader på cirka en halv miljard kronor redan 2027, vilket kan betyda dyrare biljetter eller färre avgångar. Därför växer kraven på tydliga och långsiktiga spelregler.
Vad innebär ansökan?
Regeringen har lämnat in en förenklad anmälan till EU-kommissionen om att förlänga statsstödsgodkännandet för skattebefrielse. Ansökan gäller för rena och höginblandade flytande biodrivmedel, till exempel HVO (hydrerad vegetabilisk olja). Målet är att beslutet ska vara på plats i god tid. Nuvarande godkännande löper ut vid årsskiftet 2026/2027.
Snabb effekt på utsläppen
Transportföretagen ser skattebefrielsen som avgörande på kort sikt. Elektrifiering behövs på längre sikt. Men under tiden kan biodrivmedel snabbt minska utsläppen och hjälpa Sverige att nå klimatmålen 2030. Dessutom ger skattebefrielsen företag och privatpersoner möjlighet att välja bort fossila alternativ.
– En förlängd skattebefrielse för biodrivmedel vore både glädjande och efterlängtad. Omställningen är transportbranschens viktigaste fråga och på lång sikt behöver vi satsa på elektrifiering. I det korta perspektivet är dock gröna, flytande drivmedel avgörande. Det finns ingen snabbare väg till minskade växthusgasutsläpp och ska vi ha minsta chans att nå klimatmålen 2030 måste vi få tillgång till skattebefriad HVO, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Risk för dyrare kollektivtrafik
Regeringen konstaterar att EU-processen tidigare varit tidskrävande och osäker. Därför används nu en förenklad anmälan för att öka chansen till ett snabbt besked. Om EU ändå säger nej ökar kostnaderna för svensk kollektivtrafik med omkring en halv miljard kronor 2027. Det kan leda till höjda biljettpriser eller minskat utbud.
Branschens budskap
– Transportbranschen behöver stabila och förutsägbara villkor för att våga investera i hållbara lösningar. Vi hoppas nu på ett snabbt och positivt besked från EU, avslutar Tina Thorsell.
Det här står på spel
- Fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel.
- Snabbare utsläppsminskningar på vägen mot 2030-målen.
- Stabila villkor som underlättar investeringar i omställningen.
- Undvikna kostnadsökningar i kollektivtrafiken 2027.
Vad händer nu?
EU-kommissionen ska nu pröva Sveriges förenklade anmälan. Beslutet behöver komma i god tid före årsskiftet 2026/2027 för att undvika avbrott i skattebefrielsen. Under tiden planerar branschen för olika utfall. Samtidigt trycker Transportföretagen på för långsiktighet, eftersom tydliga besked styr investeringar och gör det lättare för dig som resenär att välja hållbart.






