KTM fortsätter att vidareutveckla sina motocrosshojar, fast de redan är lättast, starkast och utrustade med bäst komponenter
De japanska tillverkarna har svårt att hålla jämna steg med KTM som har kört ifrån de fyra stora som tidigare styrde marknaden, nu äger de även Husqvarna som får åka med i utvecklingen. Nu har KTM släppt 2019 års motocrossmodeller.
Till 2019 får alla 4-taksmodeller uppdateringar för ytterligare viktminskning. Alla SX-modeller har en omarbetad ram med förbättrad styvhet, som skall ge bättre hantering och stabilitet. En längre bakram, ny bakaxel och helt ny plast för göra hojen smidigare med ett helt nytt utseende och ny grafik, tillsammans med en omdesignad sadel och en ny bränsletank. Den nya luftfilterburken ska ge bättre skydd för luftfiltret med bättre luftflöde för både 2-takts och 4-taktsmodellerna, som bidrar till förbättrad prestanda.
Nya kylare skall ge effektivare kylning med en förbättrad position för att flytta vikten till mitten av hojen, ett starkare litiumjonbatteri till startmotorn finns på plats tillsammans med ett nytt kablage för ett kompaktare elsystem. En uppdaterad gaffelkrona tillsammans med nya fjädringsinställningar ger bättre hanterbarhet.
Ett nyutvecklat, för flera ändamål, plug-in-stöd är ett annat inslag i det nya modellprogrammet. Alla modeller kommer med Brembo-bromsar, WP-fjädring, NEKEN-styre, Dunlop-däck, plus en omkopplare för olika motorprogram med integrerad antispinn, ”launch control” (för snabba starter) och olika mappar på 4-taktmaskinerna. KTM uppger att cirka 60 procent på respektive modell är nya komponenter.
Alla SX-modeller har fått stora uppdateringar av motorerna jämfört med tidigare modeller. KTM 250 SX-F och KTM 350 SX-F har en nyutvecklad DS-koppling och alla 4-taktsmaskiner har omarbetade växellådor med ett toppmodernt Keihin-motorhanteringssystem samt ett omarbetat spjällhus och ett förbättrat elektronikpaket.
Förutom motorförädling för alla modeller har KTM 450 SX-F-modellen en nyutvecklad SOHC-cylindertopp för reducerad vikt och förbättrad viktcentralisering, en ny kamaxel med kortare ventiltid och förbättrad yta tillsammans med en lågfriktions kedjesläpa med DLC-legering.