Strålkastare i Immendingen: Europas mest avancerade tester

Mercedes-Benz tar nästa steg i Immendingen. Företaget öppnar Europas mest avancerade ljusprovningshall och skapar samtidigt en digital tvilling av hela test- och teknikcentret. Med en 135 meter lång inomhusväg kan strålkastare fintrimmas i total kontroll, oavsett väder eller tid. Dessutom effektiviserar digitaliseringen arbetet från första simulering till färdig prototyp.

Kontrollerade ljustester året runt

I den nya hallen har Mercedes-Benz byggt upp en hel landsväg inomhus. Vägen är 135 meter lång och utformad för att efterlikna en nött asfalt med rätt reflexer. Asfalten är specialframtagen för att spegla ljuset som en verklig, sliten väg.

Samtidigt kan upp till fem bilar köra samtidigt, med mötande trafik eller fordon framför. Längs kanterna kan reflexstolpar placeras med 20 meters mellanrum. Dessutom kan fotgängardockor kliva in i scenen för precisa tester. Hallen byggdes på två år och kostade över 100 miljoner kronor.

En teststad i miniatyr

Hela anläggningen i Immendingen är 520 hektar stor. Den rymmer idag över 30 testmoduler, cirka nio mil väg och 256 korsningar. Här finns motorväg, alpina serpentinsträckor, kullerstensgator och offroadspår.

För att spegla världen finns kopior av vägmarkeringar från USA, Kina och Japan. Dessutom kör i genomsnitt 400 bilar samtidigt på området. Allt fler provkörningar som förr skedde på allmän väg flyttas nu in bakom grindarna.

Digital tvilling driver utvecklingen

Varje del av anläggningen har idag en digital tvilling. Varje kurva, stöt och belastning är kartlagd ner till millimetern. Även data från varje bilmodell kopplas in i modellen.

Därmed kan ingenjörer simulera hela testförloppet innan en fysisk prototyp finns. Genom detta sorteras hundratals varianter bort digitalt, innan de bästa når verkliga bilar. Resultatet blir snabbare utveckling och mer träffsäkra tester.

Automatisering och hårdtest på Heidebanan

Automatisering är en nyckel i Immendingen. På den så kallade Heidebanan körs bilar utan förare. Robotar bakom ratten utsätter chassi och kaross för extrema stötar och slag.

En enda kilometer där motsvarar 15 mil på en riktigt dålig landsväg. På så sätt kan hållbarhet testas hårt och upprepbart, utan att lämna området.

siffror i korthet

  • Yta: 520 hektar
  • Väg: cirka 9 mil och 256 korsningar
  • Ljusprovningshall: 135 meter inomhusväg
  • Parallella biltester: i genomsnitt 400 fordon
  • Investering: över 4 miljarder kronor totalt
  • Hittills: 30 000 testfordon och över 10 miljoner mil

Mercedes-Benz fortsätter alltså att bygga ut sitt testnav i Immendingen. Med en fullskalig ljusprovningshall och en komplett digital tvilling blir arbetet både snabbare och mer kontrollerat. För dig som förare kan det innebära bättre strålkastare och robustare bilar. Samtidigt flyttas mer av utvecklingen till en säker och effektiv testmiljö.

MotorWorld.se
MotorWorld.se
MotorWorld är en nyhetsplattform för alla motorintresserade, med fokus på glädjen och passionen för fordon i alla dess former. Här hittar du nyheter om allt från bilar och motorcyklar till hemmabyggen och racing.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

27-liters Merlin ”RR” besten är till salu igen

Odjuret är tillbaka – ikoniska 27-liters “The Beast” är till salu igen Det legendariska hemmabygget ”The Beast”, drivet av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 från Spitfire och Lancaster,...

Honda V3R 900

Honda presenterar framtiden: V3R 900 E-Compressor med avancerad teknik, kraft och miljöeffektivitet Honda har visat sin senaste motorcykel som ska ta dem in i framtiden...

Ken Roczen vann WSX-premiären i Argentina

Ken Roczen visade mästarklass när World Supercross-säsongen drog igång i Argentina Rutinerade Ken Roczen vann samtliga tre heat i 450-klassen och tog drämde en överlägsen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.