Den produktionsfärdiga versionen av iNext har fått namnet BMW iX

BMW iX är en stor eldriven suv med en räckvidd på 60 mil, ungefär lika som en BMW X5. Men likheterna upphör vid storleken nya BMW iX bygger på en helt annan ny plattform avsedd för elbilar. Grillen med bävertänder dominerar nya iX tillsammans med smala strålkastare.

Överlag är formen mycket slankare än vi är vana från BMW. Designen från Adrian van Hooydonk påminner om den tidigare mindre elbilen BMW i3.

BMW iX har två elmotorer som driver en axel vardera och enligt BMW ska de tillsammans leverera drygt 500 hästkrafter och BMW iX ska klara sprinten från 0-100 km/h under fem sekunder.

Elmotorerna har ett batteripaket med kapactitet på 100 kWh som ska räcka till 60 mils körning enligt WLTP-körcykeln.

BMW iX klara ska klara att ta emot laddeffekt på upp till 200 kW, så att du kan ladda från tio procents laddning upp till 80 procent under 40 min.

Det ska bara ta tio minuter för att BMW iX ska ha fått tillräckligt med laddning för att ge 12 mils räckvidd. Använder du en laddbox hemma med 11 kW så tar under elva timmar att få ett fulladdat batteri. Snittförbrukningen är 2,1 kWh/mil.

Frågan är om BMW iX kan utmana Audi e-tron som är den tredje mest sålda elbilen i Sverige och stod för 92 procent av all Audi-försäljningen och ska vara den mest sålda elbilen i segmentet större suvar världen över.

Den mest sålda elbilen i Sverige under årets första halvåret var Tesla Model 3 med 1711 sålda bilar den näst mest sålda var Renault Zoe med 1273 bilar.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar