Lag-VM körs i Paris under september
Sverige kommer att köra Lag-VM 2021 den 18-19 september i Frankrike på banan Carole som ligger nära Paris. Vilka Supermoto förare som kommer representera Sverige kommer att väljas ut av Peter Mackhé elitansvarig för Supermoto under säsongen 2021.
Vilka kriterier bedöms för att man ska få representera Sverige i Lag-VM
– Först och främst ska man vara en av de snabbaste SM förarna i Sverige
– Det är även viktigt att man är stabil och inte gör så många överilade misstag
– Rutin från tävlingar i utlandet EM, VM och Tyska mästerskapet är ett plus
– Man ska ha ordning på sin motorcykel, gärna att man har två med sig
– Det krävs att man har trimmat för att inte bli frånåkt av VM förarna
– Det är bra om man har en mekaniker som man är inkörd med
– Man ska vilja vara med och köra Lag-VM, visa gärna intresse
”Till att börja med kommer vi titta på vilka förare som mötte dessa kriterier under 2020 och föra en diskussion med de främsta förarna om att köra Lag-VM 2021”
Vi kommer se hur förarna utvecklas under året och väga det mot tidigare resultat. Målet är att skicka ett starkt lag till Lag-VM som ska vara med och kriga i den tuffa konkurrensen. Elitansvarig väljer ut förare som ska representera Sverige i Lag-VM och förankrar det med Svemos Grenchef Fredrik Hansson.
Det är många starka lag i Supermoto of Nations. Självklart har vi Frankrike med Tomas Chareyre och Sylvain Bidart. Vi har Tyskland med Marc Reiner Schmidt. Österrike har snabba Lukas Hollbacher, Tjeckien har Milan Sitnianski och Italien har Elia Sammartin som alla ligger i toppen av VM och som kommer representera sitt land med andra snabba förare.
Sverige har flera år visat bra resultat när vi har fått ihop ett starkt lag till Lag-VM. Många förare visade riktigt bra fart under 2020 och vi förväntar oss att flera kommer vara ännu snabbare i år. Det ska bli spännande att följa alla förare under säsongen och välja ut ett snabbt lag som kommer att representera Sverige i årets Supermoto of Nations – Lag-VM.
Banan i Carole är riktigt snabb med många övergångar mellan off-road och asfalt, närmare bestämt är det hela tre off-road sektioner och resten av banan består av snabba svepande svängar och långa högfartsrakor.
Det är bara att sätta igång och trimma hojarna och träna off-road.