141 Shares

John Stambeck – vinnaren av 2016 års Supermoto SM – är en veteran trots att han inte är så gammal. Han var med från starten då sporten etablerade sig i Sverige, då han sadlade en Husaberg som han växlade över till en KTM för att efter det gasa runt på en Suzuki RMZ.

John har alltid varit lika underhållande att se på, och lika skrämmande att ha bredvid sig. Med sin vilda ”allt eller inget” körstil går det galet fort men ibland håller det inte hela vägen fram. Han har alltid bjudit på de fetaste sladdarna och spektakulära vurpor. John lyser upp sporten ”genom att vara lite annorlunda” på ett mycket bra sätt och han hjälper alltid alla nykomlingar som vill vara med och prova Supermoto.

John tog en ”time out” ett par år och körde motionscross, efter det var han tillbaka på en 2-takts KTM som han skruvade på lika mycket som han körde.

Helt osannolikt fick han en förfrågan att köra EM via Facebook Messenger (som han inte såg). Till 2016 sadlade han en Yamaha YZF450 Supermoto racer i början av EM-serien och hela SM-serien som ledde till en efterlängtad SM-titel.

John berätta lite kortfattat om dina år med Supermoto, varför hoppade du av ett par år?

Jag köpte min första Supermoto för att köra på vägen, men redan efter första turen upptäckte jag att lagens långa arm inte gillade min körstil. Så efter det var det bara bana som gällde! Min första tävling var ett RM i Barkarby, där slutade jag i en sån där stor vit höbal. Andra tävlingen var ett EM i England där jag lyckades köra ihop några poäng. Efter det rullade det på med flera säsonger i SM och Tyska mästerskapet. Tyvärr kom inte riktigt dom framgångarna jag jobbade efter, för jag hade inte det som krävdes på offroad delen. Därför tog jag några sabbatsår och körde bara Motocross.

Du kom tillbaka starkare än innan ditt avhopp, vad var orsaken?

Dels var jag ju snabbare på gruset men framförallt var jag sjukt hungrig att börja vinna igen.

Kan du berätta om den galna historien om förfrågan att köra EM?

Haha jag fick ett meddelande på Facebook som jag inte såg på ett helt år, där stod det att jag skulle kontakta teamchefen angående en Husqvarna styrning till EM. Jag bröt ihop när jag insåg att jag missat en helt otrolig chans. Men jag svarade och frågade om det fanns kvar någon styrning. Han svarade att han höll på att sätta ihop ett Yamaha team och självklart får du plats.

Du körde bara halva EM säsongen, varför körde du inte hela serien?

Som vanligt i racing hänger allt på pengar… Och när den största sponsorn sa att han inte kunde vara med hela året tog det roliga slut.

Du höll dig på hjulen nästan hela 2016, vilket ledde till en SM-medalj. Berätta mer?

Det här året har jag varit så snabb att jag inte behövt köra på 110% och då kommer inte lie mannen å rycker undan hjulen så ofta…

”Att köra hem mitt första SM guld kändes grymt bra , efter att ha jagat den under alla år”

Många andra har feta ekipage, du har en otroligt gammal Buss. Hur funkar det?

Haha det är ju en kultbuss en Volvo b-58 -68. Den är perfekt! Man får med många hojjar billig i drift och det bästa är att jag får med hela min familj också!

Du har en helt underbar familj som alltid är med, hur mycket betyder det?

Det känns så jäkla bra att dom hänger med och stöttar mig hela tiden. Det blir ju som en mini semester också så det gillar ju kidsen. Nu har ju min äldsta dotter börjat köra supermoto också, så det är roligt att vi är fler i familjen som är ute och gasar.

Vad är planerna för 2017, SM, EM VM?

I år blir det bara SM serien. Men jag är otroligt sugen på att dra några tävlingar utomlands…

Hur förbereder du dig?

Jag har kvar min EM hoj så den har jag fixat lite med i motorn. Sen är det bara att hålla igång styrka och kondition så att man orkar hålla i styret också!

Några Slutgiltiga tips till alla andra SM förare, hur skall de ha en chans att hänga på?

Haha dom behåller jag för mig själv!

Bilder: Mahina’s Pix

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

141 Shares

Kommentarer