När kunderna upptäcker att sin bil är svagare än väntat betalar Tesla de missnöjda kunderna

Tesla har haft missnöjda kunder som har upptäckt att deras bilar inte levererar i närheten av den uppgivna effekten. Tesla ställdes till svars för två år sedan av 133 missnöjda bilköpare, de hävdade att Model S P85D inte alls var lika stark och snabb som Tesla uppgav i sin marknadsföringen.

Det hela slutade med en uppgörelse där Tesla betalade knappt 70.000 kronor till varje ägare, men de gav även möjligheten att uppgradera sin bil med tillval.

Nu hävdar 79 norska Teslaägare att Model S P85D inte har en effekt på 700 hästkrafter som Tesla påstår, utan ”bara” 469 hästkrafter vilket är en väsentlig skillnad.

Problemet har att göra med att elmotorerna inte kan leverera den maximala systemeffekten tillsammans samtidigt. Där batteriet är den begränsande faktorn.

”Det är samma typ av fall som slutade med en kompromiss senaste gången”, säger advokaten Christoffer Falkeid till norska DN.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar