Nu ger sig Tesla in i kriget med billigare priser

De nya låga priserna förklaras med effektivare produktion och för Model Y, korta transporter. Man gör en kovändning från att vara ett prestigemärke med få bilar och höga priser till en elbil för alla med låga priser. Helt klart är att man vill ta marknadsandelar.

Nybilspriserna har under åren höjts rejält och försäljningen gått extremt bra. I fjol ökade Tesla sin totalförsäljning i världen med hela 47 procent, en stark bedrift. Men nu får de konkurrens av allt fler elbilstillverkare som vill ha sin del av kakan.

Så den nya strategin är att fånga kunder med ett attraktivt pris

Sänkningen av priset på Model Y är rejält med en sänkning med 150 000 kronor!  Basmodellen som tidigare kostade 699 170 kronor kostar nu 549 170 kronor. Priset på Model 3 sänks med 100 820 kronor, priset för basmodellen är nu 529 170 kronor med obligatoriska leveranstillägg.

De som har beställt en bil men inte fått den levererad får även de ta del av de nya priserna, prissänkningen gäller för alla som ännu inte har fått sin bil levererad.

Prissänkningarna gäller i hela Europa, så det inget att göra med att svenska regeringens tog bort bort bonusen för elbilar. I Kina har man också sänkt priserna rejält. Detta fick kunder som redan köpt bilar att protestera kraftigt då priset på deras nya bil devalverades i all hast med de billigare priserna från fabrik.

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar