Det är nästan tjänstefel att inte välja en hybrid som tjänstebil idag – Ny Ford Kuga är ett givet alternativ för alla som vill ha en snygg tuff SUV

Nu är den äntligen här den kompletta hybrid crossovern från Ford – Nya Ford Kuga bjuder på en tyst skön körupplevelse med en sömlös övergång från elddrift till att bensinmotorn kliver in och hjälper till när man gasar på rejält. Fords nya crossover är dessutom riktigt spänstig på vägen.

Vi har testat 2020 Ford Kuga PHEV som är en plugin-hybrid som klarar runt fem mil med fulladdat batteri. Drivlinan är en kombination med en 2,5 liters bensinmotor och en elmotor på 60 hästkrafter som tillsammans levererar 225 hästar. Tillsammans ger drivlinan med bensinmotor och el en acceleration från 0-100 km/h i timmen på 9,2 sekunder med en toppfart på 200 km/h.

Ingen hisnande prestanda. Men det är ingen sportbil vi talar om. Ford Kuga är en mycket tyst spänstig bränslesnål familjebil i det det populära crossover City-SUV-segmentet. Nya Kuga briljerar i stan och på landsvägen där de flesta av den här biltypen trots allt kommer att köras. Den rör sig tyst och smidigt som en katt och har dessutom har riktigt imponerande låg bränsleförbrukning.

Enligt Ford ska bilen klara 56 kilometer på endast el och dra 0,14 liter per milen i hybridläge. När jag testade bilen och pressade den hårt som jag brukar göra, pendlade förbrukningen på låga 0,3-0,5 liter milen som är riktigt bra för biltypen.

Nya Ford Kuga är riktigt tyst och bekväm med stor rymlig kupé med ett rejält glastak som släpper in ljus och både baksätet och bagageutrymmet är rejält tilltagna. Man kan även skjuta baksätet fram och tillbaka så att man kan välja att sitta kungligt där bak eller lasta mycket prylar när man ska ut till sommarstugan, upp till fjällen eller på sommarens semester.

I förarstolen känner man sig direkt som hemma bakom den relativt lilla ratten, instrumentpanelen är snygg och prydlig. Materialen når inte upp i högsta premiumkvalité när men knackar på dörrsidor och undersidan av panelen, men det är inget man störs av när man väl kryssar runt stan, landsväg eller motorväg som går tyst och bekvämt.

Ford Kuga imponerar i segmentet med spänstig väghållning kombinerat med en tyst och bekväm stund i förar- eller passagerarsätet. Det jag framförallt gillar är att Ford har lyckats trolla bort den svajiga och simmiga upplevelsen som tyvärr crossovern ibland har. Nya Ford Kuga bjuder istället på en bra kombination mellan komfort och för biltypen en riktigt spänstig upplevelse bakom ratten – här har man lyckats hitta en bra kompromiss.

Nya Ford Kuga har vuxit från tidigare modeller och samtidigt har designen fått sig ett rejält lyft och den konkurrerar om uppmärksamheten bland alla andra stads-SUV som kryssar runt stan. Nya Ford Kuga tar plats i storstadsvimlet och platsar riktigt bra utanför Diplomat på Strandvägen där den får gillande blickar från lunchgästerna bakom den inglasade uteserveringen.

Så för alla som vill ha ens snygg cool stads-SUV som inte är svajig rekommenderar jag att man tar sig en tur till närmaste Ford-handlare för en provtur i nya Ford Kuga – du kommer inte bli besviken varken på körupplevelsen, den snygga designen eller det attraktiva priset.

Fakta om Ford Kuga PHEV

Drivlina 2,5-liters förbränningsmotor, kombinerat med en elektrisk motor och generator med ett 14,4 kWh litiumjonbatteri. Batteriet laddas både med sladd och automatiskt under resans gång med en regenerativ laddningsteknik som fångar in rörelseenergi som annars går förlorad vid inbromsning.
När man har körläget i standardinställning kan man växla mellan fyra körlägen: EV Auto, EV Now, EV Later och EV Charge. Har man ställt in andra lägen som ECO eller Sport är det inte längre valbart då går den på EV Auto.
Kör du slut på batteri återgår den automatiskt till EV Auto-läge för att optimera bränsleeffektiviteten.
Pris: 436 200 kronor, med klimatbonus kostar den 37 152 kr
Förmånsvärde: under 2500 kr i månaden vid 50 procents marginalskatt
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo på 2,5 liter på 164 hk med en elmotor på 60 hk
Drivlina: Framhjulsdrift med en steglös automatlåda
Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 9,2 sek, toppfart 200 km/h
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,14 l/mil
Räckvidd med eldrift: 56 km
Garantier: Nybilsgaranti 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar