Befriande är mitt första intryck av nya Ford Mustang GT – Den här bilen handlar framförallt om motorn, vilken underbar motor de har byggt denna bil kring.

Jag skjutsade dottern till hennes fotbollsmatch i morse, hon sa att en sån här bil måste vi ha. Vi kan flytta från Stan till Essingeöarna eller Lidingö så kan vi köra bil varje dag. Jag är benägen att hålla med när jag har kört barnen till och från träningar med ett stort leende på läpparna hela helgen.

En bil som berör både förare och alla runtomkring

Jag hämtade bilen efter lunch i fredags och tog med två av mina fyra barn på den obligatoriska testrundan till Sigtuna. Då får man en del motorväg på väg dit och härliga slingriga småvägar – som jag brukar köra med min sporthoj – på väg hem.

Lowe sju år gammal vrålar uppskattande från baksätet att det är som att köra en pansarvagn – han har laddat ned alla bil- och motorcykelspel som finns till hans iPad så han har dödskoll på om de är bra eller inte, Ford Mustang GT vinner alla kategorier.

Vi börjar med motorvägskörningen till och från Sigtuna. Jag måste säga att detta är en landsvägsslukare av högsta rang, den gör verkligen rätt för namnet GT – Grand Turismo – med en stor femliters V8 i fören mullrar den skönt på ett sätt som små turboladdade fyrcylindriga motorer aldrig kan göra.

”Jag ger den Toppbetyg för landsvägs-kryssning – jag skulle gärna pendla till och från jobbet och mysa varje dag i en Ford Mustang GT”

Andra som har coola bilar kör upp bredvid och nickar gillande, på väg hem från Sigtuna kom en öppen AC Cobra och ville köra lite dragracing vid Haga Norra, vi drog tillsammans en liten stund för att sedan båda nicka och tacka.

Samma sak när jag hämtade grabben från Karateträningen och parkerade bredvid en Porsche Cayman, han nickade och vi hade skapat en sportbilspakt, han med en tysk sportbil och jag en klassisk muskelbil. Gillar man snabba bilar är det svårt att inte snegla på andra coola bilar helt enkelt.

Åter till vår fredagstur. Väl framme i Sigtuna var det dags att fika och vi parkerar bilen längst upp på gågatan utanför fiket så att man kan sitta och njuta av vyn av en raceröd amerikansk sportbil, och jag är inte ensam.

Folk stannar och tar bilder, de tittar in i bilen och pratar om den. Om man gillar uppmärksamhet är detta bilen för dig, vill du inte synas köp istället en mörk tysk bil som smälter in i mängden.

Väl efter fikat var det dags att ta sig hem genom alla småvägar, och nu kommer Mustangen ännu mer till sin rätt med den stora V8-motorn driver på med väghållningen som är riktigt bra. Den är kanske lite bekväm för att vara en renodlad sportbil – men detta är ingen sportbil, det är en klassisk GT-vagn med alla attribut som hör till en sådan.

Ford Mustang GT är byggd runt den underbara motorn med en klassisk – mycket tight – manuell växellåda och den har en liten skön ratt som talar till dig och är direktstyrd utan att vara nervös. Med den här bilen slukar man gärna mil efter mil på slingriga småvägar och på motorvägar.

Men det bästa med bilen är att den är just så befriande utan alla onödiga elektriska prylar, bara det som förhöjer körupplevelsen och kommunikationen finns där. Med nyckeln i fickan behöver du bara ta i handtaget så låses bilen upp (denna funktion finns på de flesta moderna bilar) du kryper ned i de fasta sköna Recaro-läderstolarna och startar bilen med startknappen.

Det finns fyra vippbrytare framför växelspaken där man kan ställa in det viktigaste, du kan ställa in körläge mellan standard, sport, race eller snöläge. Raceläget kopplar bort antispinn och då kan man sladda och drifta, det är så vansinnigt enkelt med den vridstarka motorn så man känner sig som att man är med i ”The Fast and Furious” när man sladdar runt stan med den.

Bilen var utrustad med Apple CarPlay, det är otroligt hur bra det fungerar. Läs mer om det här.

Slingerbulten

Under lördagen spenderade vi några timmar på slingerbulten – favoritvägen för alla sporthojsåkare – en riktigt bra väg för att utvärdera hur bra en bil faktiskt är på krokiga vägar.

Vi körde två bilar under denna helg en Ford Focus RS – test av den kommer i en separat artikel längre fram – och denna Ford Mustang GT. Båda bilarna levererar en otroligt trevlig körupplevelse, fast på sitt egna karaktäristiska sätt.

Medan Ford Focus RS är en stenhård racer som talar till dig – riktigt stötig men med en otroligt bra väghållning – när man sitter i en Mustang GT är det bara trycka ned gaspedalen så är man ikapp. Den är troligtvis inte lika snabb i svängarna, men den gör inte bort sig över huvud taget.

Ford Mustang GT är riktigt snabb, det här är en GT-vagn med stor motor som har ett otroligt vridmoment. Man får ha en speciell körstil och ”kortväxla” då varvstoppet går in redan vid 6500 varv. Växellådan är så skön att man växlar gärna en extra gång när man sitter bakom ratten, bara för att det är befriande med en bra manuell växellåda.

På minussidan

Det är lätt att man hamnar runt 1,5 liter milen i bränsleförbrukning då det så roligt att trycka ned gasen och drifta runt kurvorna, då sliter man även ut några bakdäck. Så rent ekonomisk kan det dra iväg om man glömmer av sig och buskör. Sedan är det inte tysk kvalité på inredningen – men amerikanska bilar har kommit riktigt långt så jag har svårt att klaga på att vissa delar i panelen är i hårdplast, allt sitter fast och det varken knarrar eller skramlar över huvud taget.

På plussidan

Du får otroligt mycket bil för pengarna. Det här är troligtvis en av de sista utposterna för klassiska muskelbilar med en stor kraftfull V8-motor framtill. Du kan absolut köpa en Audi, Mercedes eller en Maserati med en V8 framtill, men då pratar vi helt andra pengar. En Ford Mustang GT kliver du bara in till din lokala Ford-handlare när du skall köpa och serva den. Bilen levererar karaktär och körglädje i överflöd och det är svårt att inte dra på smilbanden när man sitter bakom ratten. Du kommer att le brett varje gång du möter din Mustang, dessutom kommer många fram och vill prata om din snygga bil.

För vem är den här bilen

Ford Mustang GT är den optimala bilen för den som veckopendlar och vill ha en rolig sportbil, lyckliga par som är mitt i livet och inte har hunnit stadga sig med barn och vill passa på att unna sig.

Den fungerar även bra för familjen med två småbarn, bilen passar perfekt för med de små baksätena. Det är även ett bra alternativ för alla som är i behov av två bilar. Där den ena parten kan ha förmånen att pendla i en amerikansk muskelbil. Medan den andra hälften får köra en bil som har många säten med barnen till och från träningar under helgerna.

”Alla som funderar på att köpa en BMW, Audi eller Mercedes tvådörrarsbil borde ta sig en tur i en Ford Mustang”

Testbilen Ford Mustang GT

Listpris för testbil med utrustning ca 500 000 kronor
Motor en klassisk 5.0 liters V8
422 hästkrafter, vridmoment 524 NM
Prestanda 0-100 km/h 4,7 sekunder
Toppfart begränsad till 250 km/h
Klassiska kvartsmilen avverkas på 12,8 sekunder
Raceröd, svart läderinredning med Recarostolar

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar