13 Shares

Få bilar, eller produkter över huvud taget, har förfinats gradvis som 911:an. För varje ny generation har prestanda, chassi och motor förtrollat bilentusiaster med den svårslagna helhet som 911:an erbjuder.

Vid några generationsövergångar har större ingrepp i karaktär och teknik fått puritaner att gå i taket. Som när motorerna gick från luft- till vattenkylning, eller nu senast då 991.2 fimpade den ikoniska boxersexan till förmån för en med dubbelturbo.

Skeptikerna till trots har Porsche i slutändan lyckats omvända även de största kritikerna.

En annan större förändring som ägt rum, men som det inte pratas lika mycket om, är övergången från manuella- till dubbelkopplingslådor. Att Porsches PDK är den mest populära av de två råder inga tvivel om, men hur många lyfter egentligen blicken och testar det manuella alternativet?

Även om Porsches PDK är fenomenal är den manuella lådan en skänk från ovan sett till känsla och karaktär. 911:an instegsmotor på 3.0 liter och 370 hästar har en härligt linjär kraft över hela registret som definitivt bjuder upp till dans när du arbetar dig igenom växlarna upp till stoppet vid 7200 varv.

Den sjuväxlande lådan är tight med nära nog perfekta slag. I sportläget får du även mellangas vid nerväxlingar för perfekt varvtalsmatchning och vid snabba växlingar såväl upp som ner, är den underbart precis. Trots turbo har Porsche lyckats ge motorn en högvarvig karaktär och det extra engagemang manuella lådan kräver ger en dimension som PDKn helt enkelt saknar.

Turbomotorerna ger också ett bottendrag som de tidigare sugmotorerna saknar. Kraften blir därmed härligt tillgänglig även i stadstrafik, då du trots låga varv på högre växlar, enkelt kommer åt kraften. Det gör den manuella lådan till en fröjd, inte bara vid aktiv körning, utan även i långsammare city-tempo.

Därför borde fler ställa sig frågan varför man väljer PDK framför manuell. Avfärda inte det senare utan att testa först. Känslan är oslagbar när du har full kontroll över varvtal och växlingar. Vare sig du kör bana, kuperad landsväg eller i stadstrafik, är den flexibel som få. Det fina vridmomentet finns tillgängligt från låga 1750 varv och ger kraft när helst du behöver. Lillmotorn på 370 hästar ger vid handen sportbilsvärldens mest prisvärda körupplevelse för tillfället. Få eller ens några bilar kommer i närheten, inte minst då flertalet inte erbjuder manuella lådor längre.

Snart landar Porsche 991.2 GT3 i manuellt utförande vilket torde trösta entusiaster som drömmer om den ouppnåeliga 911R. GT3:an har god chans att bli nära nog perfekt. Men för den som letar prisvärda alternativ är en manuell Carrera 991.2 en sann dröm. Spana in följande klipp där Hurley Haywood rattar en manuell Carrera 991.2 runt Laguna Seca. På medhörlurarna höj volymen – den som inte får habegär efter titten kan omöjligt vara bilintresserad.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

13 Shares

Kommentarer