Tillverkningen av Ford F-150 Lightning EV är pausad på obestämd tid

Brand hos leverantör stoppar Ford F-150 Lightning produktion på obestämd tid

En brand hos Fords aluminiumsleverantör har tvingat tillverkaren att pausa produktionen av F-150 Lightning på obestämd tid. I stället prioriteras bensin- och hybridversionerna av F-150-serien när materialbristen slår hårt mot elpickupen.

Den populära elpickupen Ford F-150 Lightning står återigen stilla i fabriken. Efter en brand hos leverantören Novelis i New York råder akut brist på aluminium, vilket gör att Ford nu tvingas pausa produktionen av Lightning på obestämd tid. I stället flyttas resurserna till de bensin- och hybriddrivna F-150-modellerna, som kräver mindre av det eftertraktade metallet – och som dessutom säljer bättre.

Fords talesperson Sam Schembari har kommenterat:

“F-150 Lightning är USA:s mest sålda eldrivna pickup – trots ny konkurrens från Cybertruck, Chevrolet, GMC, Hummer och Rivian – och vi hade rekordförsäljning under tredje kvartalet. Just nu fokuserar vi på att bygga F-150 med förbränningsmotor och hybrid medan vi återhämtar oss från branden hos Novelis. Vi har goda lager av Lightning, men inget datum för när produktionen startar igen.”

Branden hos Novelis inträffade den 16 september och slog ut företagets varmvalsverk i Oswego, New York. Anläggningen väntas inte vara i drift igen förrän i december, och för Ford kan driftstoppet kosta upp till två miljarder dollar. För att mildra effekten planerar Ford att öka produktionen av den vanliga F-150 under början av 2026, samtidigt som personal från elpickup-fabriken Rouge Electric Vehicle Center (REVC) tillfälligt flyttas till Dearborn-fabriken, där de bensindrivna modellerna byggs.

Detta är inte första gången F-150 Lightning drabbas av produktionsproblem. För ett år sedan pausades tillverkningen tillfälligt på grund av låg efterfrågan och stora återförsäljarlager. Tidigare, i början av 2023, stoppades produktionen också en kortare period – då på grund av ett batterifel.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

27-liters Merlin ”RR” besten är till salu igen

Odjuret är tillbaka – ikoniska 27-liters “The Beast” är till salu igen Det legendariska hemmabygget ”The Beast”, drivet av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 från Spitfire och Lancaster,...

Honda V3R 900

Honda presenterar framtiden: V3R 900 E-Compressor med avancerad teknik, kraft och miljöeffektivitet Honda har visat sin senaste motorcykel som ska ta dem in i framtiden...

Ken Roczen vann WSX-premiären i Argentina

Ken Roczen visade mästarklass när World Supercross-säsongen drog igång i Argentina Rutinerade Ken Roczen vann samtliga tre heat i 450-klassen och tog drämde en överlägsen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.