Med den största motorn som någonsin har suttit i en Alfa Romeo, en rak sexa på 6,3 liter
Den napolitanska entreprenören Nicola Romeo köpte fabriken Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) 1915 och började producera producera militära fordon till de italienska och allierade styrkorna under första världskriget.
Efter kriget återvände Alfa-Romeo åter igen att tillverka bilar. De började med två olika modeller. Den första bilen som bär det nya märket Alfa Romeo var 20-30 ES, en förbättrad version av förekrigsmodellen med samma namn.
Den andra modellen, som kallades G1 skulle vara företagets De Luxe-modell, som skulle konkurrera med Rolls-Royce Silver Ghost, och andra fina sportbilar.
Tyvärr var en motorn på 70 hästkrafter en 6,3-liters sexcylindrig rak sexa (den största som någonsin monterats i en Alfa Romeo) inte helt korrekt i en tid där stora motorer belastades hårt av staten, så G1 var en ekonomisk katastrof. Den här bilen som skall vara den enda som har överlevt.
Bilen tillhörde en bankman vars verksamhet gick i konkurs och han var tvungen att gömma sin dyrbara roadster från fordringsägare. När mannen dog blev bilen ensam kvar i en lada under 25 år.
1947 upptäcktes den av några unga bönder och bilen användes för alla slags lantbruksrelaterade sysslor, som att jaga boskap eller känguruer. Efter ett olyckligt möte med ett träd – användes bilen för att driva en vattenpump. 1964 räddades den av Alfa Romeo entusiaster. Under den femtiåriga perioden som följdes, återställdes G1 Spider Corsa tre gånger, tills den nådde det perfekta tillståndet som den är i idag.
Alfa Romeo G1 Spider Corsa är noterad på Sotheby’s och att auktioneras vid Phoenix under januari 2018. Det uppskattade priset: 1,5 miljoner dollar, drygt 12 miljoner svenska kronor. Om du jämför det med 1939 8C Spider – den mest värdefulla Alfa Romeo som finns i världen just nu – är det här ett fynd.