0 Shares

När Mercedes-Benz 300 SL Gullwing släpptes 1954, var det den snabbaste produktionsbilen du kunde köpa.

Namnet 300 kommer från motorn på 3 liter (2996cc) och SL är en förkortning av de tyska orden Sport Leicht – det var en hänvisning till dess spaceframe chassi, aluminiumdörrar, huv och baklucka som skapade en mycket styv och lätt bil med mycket bra prestanda.

Kort faktabeskrivning av 300 SL GULLWING

Att 300 SL var riktigs snabb kom inte som en överraskning – den grundades på deras 300 SL (W 194) racingbil från 1952. W 194 var deras första Mercedes-Benz tävlingsbil efter andra världskriget, den kammade hem en massa segrar redan under sitt första år – inklusive Le Mans 24-timmars, Bern-Bremgarten, Eifelrennen på Nürburgring, samt Carrera Panamericana.

Idén att ta den numera globalt kända Mercedes-Benz W 194 och bygga en produktionsbil för gata föreslogs av Max Hoffman. Han var förmodligen den mest inflytelserika mannen i bilvärlden i mitten av 20-talet som inte arbetade för en biltillverkare. Han var en importör från New York, men han var född och uppvuxen i Wien – så han hade en bra förståelse hur man tänkte på båda sidor av Nordatlanten.

Efter andra världskriget hade Mercedes i stort sett fokuserat sig på att bygga sedanbilar. Deras framgångar inom racing med deras W 194 gav dem ett stort självförtroende, så när Hoffman föreslår för dem att de bör överväga att bygga en ”high-end” GT bil baserad på deras tävlingsvagn träffade han dem rätt i hjärtat.

Mercedes satte deras chef och utvecklingsingenjör Rudolf Uhlenhaut till projektet. Rudolf insåg snabbt om man skulle använda samma spaceframe chassi som på W 194 skulle de behöva göra om det rejält för att sänka trösklarna och göra det praktiskt för människor att komma in och ut.

Trösklarna är fortfarande långt högre än en vanlig bil – och vanliga dörrar var helt uteslutet.


Tyskarna är kända för att tänka praktiskt och logiskt. Det är en nation där man har många ingenjörer. Så när de insåg att de inte skulle fungera med en vanlig dörr på en spaceframe 300 SL för serieproduktion, flyttade de gångjärnen till taket istället och därmed föddes deras legendariska Gullwing.

Bortsett från det faktum att det var den snabbaste bilen i världen vid sin introduktion, 300 SL Gullwing var också den första massproducerade bilen med bränsleinsprutning – Bosch mekaniska bränsleinsprutning ökade effekten med 25 procent på deras W 194 race bil.

300 SL hade en 3,0 liters SOHC rak 6 cylindrig motor​​ med en aluminiumtopp – vilket möjliggjorde större insugs- och avgasventiler som gav högre effekt.

Den höga motorn lades i 45° vinkel för att den skulle passa under den låga huven med en 4-växlad växellåda som fördelar kraften på en swing-axel med spiralfjädrar. Den har även spiralfjädrar på främre hjulupphängningen, hydrauliska trumbromsar runt om och ett effektuttag på 215 hk.

Prestandan var mycket bra för en 50-talsbil 0 till 100 km/h avverkas på 8,8 sekunder och toppfarten (beroende på utväxling) ligger på ca 260 km/t.

Max Hoffman hade helt rätt i sin marknadsbedömning. Amerikanerna älskade den nya MB 300 SL Gullwing, tack vare den blomstrande ekonomin efter kriget gick bilarna åt mycket snabbt – trots den relativt höga prislappen på 11000 USD runt hundra tusen kronor, det var mycket pengar på 50-talet. När produktionen gick mot sitt slut hade Mercedes-Benz sålt 1400 Gullwings och 1858 Roadsters, vilket la grunden till en lång, stolt historia med olika heta prestandabilar efter det.

300 SL Gullwing var populär bland kändisar både Clark Gable och Sophia Loren poserade gärna med sin ”Måsvinge” Mercedes.

300 SL Gullwing på bilderna

Det är en 300 SL Gullwing som har tillhört Gullwing Groups ordförande, världens största 300 SL klubb, den renoverades 2007 och fick en komplett motorrenovering 2009. Bilen har även fått en ny uppsättning bagage gjord av Taris Charysyn och Co, rätt originalverktyg, en försäljningsbroschyr från tiden då den såldes och en väska för de fönster som går att demontera.

Så om du har 10 miljoner kronor över för att köpa ett stycke rullande bilhistoria skall du besöka RM Sothebys.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer