0 Shares

Vi fick möjligheten att ratta en gul Ford Shelby Mustang GT 350 R som var på besök i Sverige

Ford Mustang blev riktigt coola igen när de släppte femte generationen 2005 efter några bedrövliga år från slutet av 70-talet till slutet av 90-talet. Men när den nya modellen kom villa alla ha en. Shelby och Roush satte tänderna i den och trimmade vilt.

Den fick ett facelift för att sedan ersättas av sjätte generationen som vi har provat idag. Bilarna vi har testat är den ”vanliga” Mustang GT och den riktigt vassa Ford Shelby Mustang GT 350 R som var målet med resan. Men om man skall testa en riktigt vass trimmad och preppad bil är det bra att ha tagit några varv i originalmodellen först så att man har en referens.

Till att börja med testade vi den senaste generationens Ford Mustang GT, jag har kört den tidigare generationen (gen 5) en hel del och första intrycket är att hela bilen är ett rejält lyft mot tidigare generationen. Dessutom har Ford prissatt bilen riktigt attraktivt med ett listpris på 373.000 kronor, man får en klassisk amerikansk muskelbil paketerad som en sportbil.

Interiören har drag av en klassisk Mustang och är riktigt prydlig med svart läder och aluminiumdekor på panelerna. Om man går runt bilen är den riktigt snygg, framförallt fronten är riktigt vass. Vi återkommer med ett utförligare test längre fram.

Testbilen hade en snygg färgkombination med svarta fälgar och svart inredning, vill ni läsa om tekniska specifikationer finns allt här. Nog om hur den ser ut, hur var den att köra?

Vi fick ta oss några varv runt testbanan och både jag och Sebastian Carrà var imponerade över körbarheten och hur interiören kändes när man satt bakom ratten, båda två utbrast att vi gott kunde tänka oss att köpa en (betänk då att Sebbe är en Porsche fantast och jag en sporthojsåkare). Vi turades om med att bekanta oss med testbanan så att vi skulle få sätta oss bakom ratten på den riktiga testbilen Ford Shelby Mustang GT 350 R. 

Dags att köra den unika bilen som inte säljs i Sverige (vi är troligtvis en alldeles för liten marknad). Lite fakta innan vi kör igång: 526 hästkrafter och 426 NM vridmoment, 0-100 km/h tar 3,9 sekunder, 19 tums carbonhjul fram och bak med Michelin Pilot Sport Cup 2 däck, bilen är närmare 60 kilo lättare än en ”vanlig” Ford Shelby Mustang GT 350.

Jag och Sebbe turades om att ta oss runt testbanan. Det var tydligt att Ford Shelby Mustang GT 350 R är anpassad för hårdare körning med styvare fjädring, rejäla Brembobromsar och feta lågprofilsdäck. När vi gasade på rakan kändes det att här fanns det klart mycket mer effekt, bakändan släppte när man la i en högre växel.

Det som imponerade var bromsarna de sög fast ordentligt och när man väl tog sig runt var bilen som klistrad vid vägbanan, visst släppte bakändan lite men det hör till när man kör men effektstinn muskelbil.

När vi väl samlade våra tankar var det framförallt den mekaniska analoga känslan med en manuell växellåda och att man tydligt kände varje växling upp och ned, bilen var tydlig med att visa när det släppte vid ner eller uppväxlingar. Detta ingav ett förtroende och vi hade gärna spenderat mer tid på en längre bana än den utsatta timmen som vi fick.

Sebastian var riktigt imponerad av standardmodellen Ford Mustang GT, han tyckte att Shelby Mustang GT 350 R var lite väl extrem och undrade vem är målgruppen för den.

Jag själv var riktigt imponerad av just Ford Shelby Mustang GT 350 R och fick mersmak, jag ville inte släppa ratten. Det här var mer likt en motorcykel med en mycket fin känsla som inbjöd till att köra riktigt fort. Jag skulle alla gånger kunna tänka mig en Ford Shelby Mustang GT 350 R (om de sålde dem i Sverige). Standardmodellen Ford Mustang GT var lite väl tam när man hade provat båda bilarna, då man hade fått känna på en riktig banbil. En Ford Mustang GT är en riktigt bra allroundbil som man kan veckopendla med för att sedan har roligt med på krokiga vägar under helgerna.

Jag röstar för att ta in Ford Shelby Mustang GT 350 R till Sverige och utmana R-bilarna från de andra Tyska och Italienska märkena, den skulle definitivt inte göra bort sig.

Är du sugen på att läsa alla tekniska specifikationer för Ford Shelby Mustang GT 350 R, läs mer här

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer