0 Shares

Nu har satsningar på elbilar börjat ta död på dagens motorsport

Volkswagen lägger ner all motorsport med förbränningsmotorer. Det betyder bland annat att den mer eller mindre färdigutvecklade tävlingsbilen för WTCR tvingas parkera i garaget på obefintlig tid. Volkswagen ska i stället satsa på motorsport med eldrivna bilar.

Tidigare hoppade Volkswagen av rally-VM och rallycross-VM. Nu kommer beskedet att Volkswagen slutar alla form av motorsport med förbränningsmotorer. Tack vare Volkswagens omställning till elektrifierade bilar stoppas satsningen på WTCR. Volkswagen ska istället lägga krutet på att vidareutveckla sin tävlingsbil ID.R och elbilsplattformen MEB.

ID.R har tidigare slagit rekord i backtävlingen Pikes Peak Hill Climb i Colorado Springs, den har även satt rekord på klassiska Nürburgring, på Goodwood-banan och i kinesiska Tianmen. Det är samma samma team av ingenjörer och tekniker som ska utveckla nya typer av tävlingsbilar som drivs med elmotorer och energi från batterier.

– Vi bröt ny mark med ID.R och med sina rekord runtom i världen har bilen visat vilken enorm potential eldrift har. Nu är det dags för nästa steg mot framtiden: inom motorsport satsar vi beslutsamt på elektrisk mobilitet och säger adjö till fabriksstödda åtaganden med tävlingsbilar som drivs av förbränningsmotorer. Förutom ID.R som en teknisk pionjär kommer MEB i framtiden att bli den andra produktionsrelaterade pelaren i Volkswagens motorsportprogram, säger Frank Welsch, utvecklingschef för Volkswagen, i ett pressmeddelande.

– Elektrisk rörlighet erbjuder en enorm utvecklingspotential och i detta avseende kan motorsport vara en vägvisare: å ena sidan som ett laboratorium för utveckling av framtida produktionsbilar och å andra sidan som en övertygande marknadsföringsplattform för att inspirera människor ännu mer att välja eldrift, förklarar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.

Volkswagen har tidigare utvecklat tävlingsbilar som gått att köpa för så kallade privatteam det kommer även att gälla för elbilarna. Volkswagen kommer fortsätta att stötta de team som finns i dag med reservdelar, till de bilar som har förbränningsmotorer.

Nya Volkswagen Golf TCR-bilen som har utvecklats för säsongen 2020 kommer inte att byggas klart i och med den nya satsningen på elbilar. Volkswagen väljer dock att fortsätta bygga rallybilen Polo GTI R5 men utan fabriksstöd till ett rallyteam.

Frågan är hur den nya strategin påverkar alla andra märken Volkswagen-koncernen. Både Audi som Seat har omfattande motorsportprogram, även Ducati som är med i MotoGP och SBK ägs av Volkswagen-koncernen. Vi får se hur de påverkas.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer