Spana in nya 2022 KTM 450SXF FACTORY EDITION – så nära du kan komma en VM-hoj

Epitetet READY TO RACE passar nya KTM 450 SX-F FACTORY EDITION bättre än någonsin då Jeffrey Herlings tog hem VM guldet i MXGP Cooper Webb har vunnit 450SX på den hojen. Med feedback från alla framgångar från Red Bull KTM Factory-racers runt om i världen kommer nu  endast 400 hojar för dem som vill ha det bästa.

Båda 250 och 450 2022 FACTORY EDITION hojarna har fått helt nytt chassi, med en ny sving, ram. och bakram

Med målet att få vikten i centrum med perfekt flex har KTM-ingenjörerna tagit fram en ny sving i ett stycke som är optimerad för hållbarhet och flex, en ny bakram i aluminium-polyamid som ger avancerad hållbarhet och styvhet,en ny design på ramen med nytt stötdämparfäste som ska ge bättre prestanda.

Naturligtvis får du din FACTORY EDITION med ramen pulverlackerad i glansigt orange  med ramskydd och hasplåt som standard.

Man har tagit elektroniken till nästa nivå, med traction control, två valbara mappar och launch control. Det senaste tekniska underverket som tagits fram av KTM:s ingenjörer, Quickshifter finns som standard så att du kan växla upp på fullgas växling från andra till femte växeln. Den aktiveras eller avaktiveras med QS-knappen på den helt nya switchen som på ett smart sätt kombinerar funktioner för enkel användning i farten.

2022 KTM FACTORY EDITION 450SXF har fått ny design av plast, och dyna med förbättrad ergonomi och rörlighet på hojen som gör det mycket lättare att flytta sig på cykeln. Den platta dynan med Selle Dalla Valle överdrag ger maximalt grepp.

Grafiken är inspirerad av Red Bull KTM Factory hojarna som kommer att användas under säsongen 2022. Sponsorlogotyper och grafiska designelement implementeras med hjälp av in-mold-teknik, vilket garanterar ett högkvalitativt factory racelook, även efter flera timmars körning.

Som alltid finns på en KTM FACTORY EDITION får du komponenter i tippklass. Det sitter CNC Factory Racing styrkrona som ska gripa åt utan att inverka på fjädring som enkelt går att justera offset mellan 20 mm eller 22 mm. Svarta fälgar från DID Dirt Star med orange CNC nav och lätta svarta ekrar och orangefärgade nipplar. Fabrikshjulen kommer med monterade med värsta Dunlop GEOMAX MX33 Motocross-däcken.

READY TO RACE Features:
  • New bodywork with specifically tailored ergonomics for easier rider movement
  • New hydro-formed chromium molybdenum frame significantly improving anti-squat behavior
  • New topology optimized die-cast aluminum swingarm providing optimal rigidity and low weight
  • New 250 cc DOHC engine providing class-leading torque and peak power
  • New 450 cc SOHC engine providing class-leading performance and low weight
  • New Quickshift feature providing seamless up-shifting without the clutch
  • New aluminum-polyamide hybrid subframe construction providing specifically calculated rigidity and advanced durability
  • New WP XACT 48 mm front forks with AER technology offer more progressive end-of-stroke damping
  • New WP XACT rear shock design with CFD optimized main piston and tool free adjusters
  • New multifunctional map switch, which also activates the Quickshifter, Traction- and Launch Control
  • New topology optimized, die cast footrests with reduced weight and less chance of dirt build up
  • New Red Bull KTM Factory Racing graphics
  • Factory Racing CNC-machined triple clamps with adjustable offset [20 – 22 mm]
  • Factory wheel set with D.I.D DirtStar rims and orange anodized CNC-machined hubs
  • New polyamide composite skid plate for advanced protection and durability
  • New polyamide composite front brake disc guard for added protection
  • Mechanical Factory holeshot device as standard
  • Soft, gray ODI lock-on grips
  • Factory Selle Dalla Valle high grip seat cover

SPECIFICATIONS

Engine Type: Single Cylinder, 4-Stroke
Displacement: 449.9 cc
Bore / Stroke: 95 / 63.4 mm
Compression Ratio: 13.1:1
Starter/Battery: Electric Starter / 12.8V, 2 Ah
Transmission: 5 Gears
Fuel System: Keihin EFI, 44 mm Throttle Body
Lubrication: Pressure lubrication with 2 oil pumps
Primary Ratio: 29:72
Final Drive: 13:51
Cooling: Liquid Cooling
Clutch: Wet Multi-Disc DDS-Clutch, Brembo Hydraulics
Ignition: Keihin EMS
Frame: Central Double-Cradle Type 25CrMo4 Steel
Sub Frame: Aluminum / Polyamide Glass Fiber
Handlebar: Neken, Aluminum Ø 28/22 mm
Front Suspension: WP XACT USD Fork, Ø 48 mm
Rear Suspension: WP XACT Monoshock with Linkage
Suspension Travel Front/Rear: 310 mm / 12.2 in; 300 mm / 11.81 in
Front/Rear Brakes: Disc Brake 260 mm / 10.24 in; 220 mm / 8.66 in
Front/Rear Rims: 1.60x 21” / 2.15 x 19” DID
Front/Rear Tires: 80/100-21” / 120/80-19” Dunlop MX33
Chain: 5/8 x 1/4 in
Silencer: Aluminum
Steering Head Angle: 26.1º
Triple Clamp Offset: 22 mm
Wheelbase: 1,493 mm ± 10 mm / 58.77 ± 0.4 in
Ground Clearance: 343 mm / 13.5 in
Seat Height: 954 mm / 37.5 in
Tank Capacity, Approx: 7.2 L / 1.9 gal
Weight (without fuel), Approx: 102.6 kg / 226.1 lbs

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar