0 Shares

Ultimata bilen för alla som gillar att köra på bana

Ford har hottat upp sin superbil med mer effekt, bättre fjädring och en riktigt stor bakvinge. Men smakar det så kostar det, närmare bestämt 1,2 miljoner dollar vilket motsvarar lite drygt 10 miljoner svenska kronor.

Ford GT har fått ännu bättre prestanda, med superbilen GT Mk II. Den är rejält uppdaterad aerodynamisk och har en 700 hästars-motor med en rejäl prislapp, det är den vildaste Ford GT modellen hittills.

”GT Mk II är det närmaste man kan komma Le Mans-vinnande prestanda och känslan i en Ford GT-racerbil”

Ford GT Mk II är ett samarbete mellan Ford Performance och Multimatic (som hade en viktig roll i att ta fram av Ford G. De två har tagit det som de lärde sig i FIA World Championship och IMSA tävlingarna för att bygga den här bilen. Då Ford GT Mk II inte behöver anpassa sig till reglerna för någon racerserie har designers maximerat prestanda från drivlinan och aero-paketet pså som de ville utan restriktioner.

Den hydrauliska bakvingen har ersatts av en stor fast bakre vinge, vilket sparar 90 kilo. Vingen samt en ny splitter och en handfull annan aerodynamik, bidrar till en ökning på 400 procents i downforce jämfört med ”standardbilen”. Kombinerat med smidda 19-tums hjul och Michelin-däcken, säger Ford att Mk II klarar 2 g av lateral acceleration.

3,5-liters twin-turbo Ford Ecoboost V-6 motorn har uppgraderats med ett takmonterat luftintag och en vattenspray för att kyla interkylern, som liknar dem som finns på M4 GTS och 911 GT2 RS. banversionen av GT Mk II-banan levererar 700 hästkrafter – 50 hästar mer mer än den ”vanliga” modellen och 200 mer än den Le Mans racerbilen som har restriktioner.

Bromsarna är Brembo keramiska skivor med måtten 15,5 tum fram och 14,1 tum bak.

Du får en Sparco racestol med sexpunktsbälte och ett MoTeC datasystem. det är valfritt om du vill ha passagerarsäte.

Ford säger att det endast kommer bygga bara 45 exempel på GT Mk II, till ett pris på 1,2 miljoner dollar. Bilarna kommer aslutmonteras på Multimatics huvudkontor i Markham, Kanada, orderböcker är redan öppna.

Om du du vill ha en banbil från Ford är det hög tid att lägga din order.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer