6 Shares

Knappt hann Koenigseggs visa nya Jesko innan alla 125 var reserverade

Helt solklart är att det finns en marknad för exklusiva superbilar om man har ett tillräckligt starkt varumärke. Koenigseggs har lyckats bygga en hype kring deras bilar då de bara tillverkar otroligt få exemplar och man blir medlem i en exklusiv klubb när man köper bilarna.

För två veckor visade Koenigsegg upp deras nya bil Jesko, arvtagaren till Agera RS, med världspremiär på bilsalongen i Genève. Fem dagar efter avtäckningen var samtliga 125 exemplar som ska byggas redan sålda. Det mest imponerande är att 83 av dem såldes redan innan premiären. Vi talar om en bil som kostar omkring 28 miljoner kronor. Ett litet antal av bilarna köptes av Koenigsegg-återförsäljare runt om i världen för att ge kunder som inte kunde närvara vid Genèvesalongen möjlighet till att köpa bilen.

De 125 köerna av nya Jesko får snällt vänta på sina bilar då produktionsstarten är slutet av 2020 enligt Koenigsegg. Med en produktionstakt på en bil i veckan innebär det att det 125 köparen får vänta till någon gång under våren 2023, kanske i maj månad, på sin bil. Produktionen väldigt mycket snabbare än när man producerade Agera mellan 2011-2018.

Det som ligger i produktion för Koenigsegg är hybridmodellen Regera som i höstas hade tillverkats i 20 exemplar, av totalt 80 bilar. Dessutom ska Koenigsegg även börja tillverka fler och billigare bilar med Nevs, vi får hoppas att de lyckas behålla samma starka varumärke och exklusivitet när det kommer fler bilar från fabriken.

Jesko har en V8 med en effekt på 1 625 hästkrafter och vridmoment på 1 500 newtonmeter vilket ska få bilen att nå 483 km/h (den magiska gränsen 300 mph). Då är det modellen med hög toppfart, Jesko byggs i två utföranden där den andra är en banversion med annan aerodynamik.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

6 Shares

Kommentarer