En unik Lamborghini GT som har fallit i glömska

Endast 100 stycken Lamborghini Islero GTS tillverkades som hade högre prestanda än ”vanliga” Islero GT.  Lamborghini Islero GT anses av många samlare vara en bortglömd eftertraktad GT från den anrika italienska tillverkaren jämfört med Miura och Countach.

Ferruccio Lamborghini körde regelbundet sin Islero GT, även hans bror Edmondo hade en egen som han använde flitigt. Det ger en känsla för hur bra modellen var då båda bröderna kunde välja mellan de imponerande bilarna Miura och Espada men körde en Islero GT till vardags.

Lamborghini Islero GT lanserades 1968, karossen kom från Carrozzeria Marazzi, en ny coachbuilder som drevs av Carlo Marazzi, som tidigare arbetade för Carrozzeria Touring innan den upphörde 1966. Marazzi tog med sig ett antal av hans kollegor från Touring, det var därför Ferruccio litade på honom när de skulle bygga Islero.

Trots att stod Mario Marazzi stod för designen är det allmänt känt att Ferruccio Lamborghini stod för en stor del av hur Islero skulle se ut. Islero har en mer traditionell GT-design jämfört Lamborghini Espada.

Båda bilarna visades på Genève Auto Show 1968 och man trodde att om Espada var för extrem i designen, så man skulle ha möjlighet att välja den mer klassiska Islero GT.

Designen av Islero GT har fått många fans under åren, en elegant grand tourer med en fyra säten, utmärkt överblick från den lyxiga och välutrustade interiören. Drivlinan är samma motor som sitter i Miura, en V12 på 4,0 liter (3929cc) med sex Weber 40 DCOE-förgasare som levererar 325 hästkrafter.

Kraftöverföringen är 5-växlad manuell växellåda med individuell fjädring i alla hörn med A-armar med spiralfjädrar och hydrauliska skivbromsar runt om. Toppfarten för Islero GT är 244 kilometer i timmen med en acceleration från 0-100 km/h på 6,4 sekunder – en snabb GT i mitten av 1960-talet.

1969 lanserade Lamborghini den uppdaterade Islero GTS, som var uppdaterad med mer effekt och med uppgraderad bakre upphängning, större bromsar ochnågra diskreta förändringar på karossen.

Effektökningen kom från kamaxeln som plockades från Miura P400S samt ökad kompressions från 9,5: 1 till 10,8: 1. Detta gav en ny toppfart på 259 kilometer i timmen och accelerationen avverkades på 6,2 sekunder.

Islero GTS ersattes av Lamborghini Jarama 1970 och föll i glömskan när ikonen Countach var drömbilen för många.

Fina Islero GT och GTS är nu högt värderade och originalbilar är de mest eftertraktade. Denna fina bil är från 1970-årsmodellen har tillbringat flera år i garage och är i behov av en restaurering. Bilen har bara 9 000 km på mätaren vilket gör den till ett etertraktat renoveringsobjekt för samlare.

Därför var den bara listad under en kort tid på RM Sotheby’s innan den försvann.

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar