Spana in denna Porsche 356 Outlaw
Porsche Outlaw är när man bygger om klassiska bilar. Denna Porsche MOMO 356 RSR Outlaw skapade stor uppmärksamhet när den kom, nu är den till salu för den som vill ha världens snabbaste Porsche 356 byggd på delar från donatorn Porsche 964.
356 RSR Outlaw bygget började när Rod Emory la upp i sociala medier hur en RSR-version av Porsche 356 skulle kunna se ut.
RSR har bara använts av Porsche för några extrema racerbilar. Det började med en 911 RSR 1973, långt efter det att 356 hade slutat tillverkas, det fanns aldrig någon Porsche 356 RSR.
Henrique Cisneros, ordförande i MOMO Automotive Group, såg denna skisserna och han älskade dem. Han kontaktade Rod och de två männen utarbetade en plan för att bygga bilen med delar från MOMO.
Donatorn var en Porsche 365B från 1960 där i princip bara takstommen var intakt. Det passade bra då Rod ändå hade bygga en hel del av ramen och karosseriet. Stommen var en 356 med 911 delar.
Rod valde att plocka delar från en Porsche 964 911. Bromsar är kombination av Porsche 964 delar med och Brembo ok och skivo, fjädring är en blandning av Eisenlohr Racing-delar med Tarett Engineering sway bars och KW dämpare.
Teamet på Emory Motorsports tillverkade nya karosspaneler av aluminium som kombinerar bra aerodynamik med en bredare spårvidd än vad en 356 har.
Motorn är värt ett eget kapitel.
”Emory-Rothsport Outlaw-4 är en mycket speciell skapelse. Konceptet är baserat på 3,6-liters torrsumpmotorarkitektur från Porsche Type 964. Vi designade ett eget sandgjutet fyrcylindrigt block som innehåller de bästa funktionerna från tre olika iterationer av 911-motorn. Vi designade sedan ett proportionellt förkortat kamaxelhus som är framtaget från 6061 billet. Det sitter specialbyggda vevaxlar och kamaxlar som passar perfekt med Porsche OEM-delar. Motorkonstruktionen med dubbla tändstift kan konfigureras med spridare alternativt förgasare eller crank-fire/coil-on-plug med EFI och ITBs”
356 RSR Outlaw motorn är på 2,4 liter med dubbla Garrett ktorboaggregat från TurboKraft. Det finns en Porsche 935-boost-styrenhet monterad på instrumentbrädan så att motorn kan justeras från 325 till 375 hk – allt i ett fordon under 900 kilo.
Sugen på att ha världens snabbaste Porsche 356 Outlaw? Då kan du lägga ett bud hos RM Sotheby’s