Aprila har satsat hårt på aerodynamik på deras RS-GP MotoGP

Hemligheten bakom den ”fula ankungen” från Aprilia som just nu ligger tvåa i MotoGP mästerskapet med Aleix Espargaro som har varit galet snabb i år är att man använder aerodynamik från F1.

Aprilias RS-GP sticker ut bland MotoGP hojarna med sin spoiler i fram och udda kåpa som blottar framhjulet som ingen annan hoj gör. Men det är helt klart effektivt, Aleix Espargaro som tog Aprilias första seger i modern tid och ligger just nu tvåa.

Nya patentansökningar visar varför RS-GP ser ut som den gör och hur den har visat sig vara en av de snabbaste hojarna på banan i år.

Downforce och lågt luftmotstånd är nyckelelementen i designen. Aprilias mustaschliknande näsvingar och Mugello bakvinge är ett par av de mest iögonfallande saker som skapar downforce, men patent visar att de bara är toppen av isberget.

Hemligheten med att förbättra förhållandet mellan kraft och motstånd avslöjas för att faktiskt vara cykelns mage och i synnerhet framkanten under kylaren.

På en konventionell cykel matchar storleken på detta insug storleken på radiatorerna bakom den, och framkanten på kåpans sidor är bågformade för att följa kurvan på framhjulet, men Aprilias design är helt annorlunda.

På RS-GP är kåpan längre bak från hjulet än sina konkurrenter, med en mycket hög nos. Det beror på att den drar in det mesta av sin kylluft ovanifrån framhjulet, mellan framgafflarna. Luften avleds sedan nedåt av den lutande övre kylaren, mot den så viktiga, bultformade magen.

Spana in alla patent på bilderna så ser ni att det är omfattande delar med aerodynamik som skapar en snabb hoj med mycket downforce.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar