Helt galet, man har hittat en helt ny 25 år gammal 964 RSR som bara har rullat 10 kilometer, den har fortfarande rostskyddet från leverans kvar.
Denna dyrgrip är nu på väg att auktioneras ut. 964 RSR är en av de mest sällsynta Porsche 911 från Zuffenhausen. Med endast 51 exempel byggda, är denna racing version av Carrera RS med Turbo-kaross något som alla Porsche-fans drömmer om.
Här kommer fakta från RM Sotheby’s om bilen
– Endast 10 kilometer, helt original från fabrik
– Fortfarande täckt med rostskydd Cosmoline
– Specialbil i Polar Silver interiör i rött läder
– En av två race-RSR med riktig inredning
– En av de 51 Carrera RSR som producerades
En dröm för alla Porsche-fanatiker som vill ha den snabbaste och vildaste 911 som fabriken hade att att erbjuda för 25 år sedan helt ny från fabrik, en bil var avsedd att kunna tävla på bana direkt från leverans. Valet är uppenbart: en helt ny Carrera RS, eller ännu bättre och ännu snabbare, den fullt utrustade specialmodellen Carrera RSR.
Nu finns en 911 med bara 10 kilometer på mätaren, den är fortfarande är oanvänd och sedan 25 år, fortfarande täckt med sin Cosmoline beläggning från fabriken som skydd.
Den exklusiva bilen 964 Carrera RSR, varav endast 51 exempel byggdes, var en racing version av Carrera RS med Turbo-kaross. Den var utrustad med en 3,8-liters M64/4 RSR-specifik motor med torrsump och imponerande 350 hästkrafter och 284 nm i vridmoment, och en femväxlad manuell växellåda. Den tar dig från 0-100 km/h på under 4 sekunder, snabbare än värsta motståndaren Ferrari F40 från dem tiden.
RSR visade upp fantastiska tävlingsresultat och vann Spa 24 Hours, Suzuka 1000 KM och 24 Hours of Interlagos. Man hade även en klasseger på Le Mans, 1:a till 4:e plats på Daytona 24 timmar, och en annan klass seger på Sebring.
Detta exemplet var specialbeställt och levererat med inriktning på komfort (jämfört med racerbilarna), det är en Porsche RSR i Polar Silver Metallic med en komplett inredning i rött läder, allt är inrett (ursprungligen var inredningen lackerad för att spara vikt), tak, övre och nedre instrumentbrädan, rattstång och ratt, dörrsidor och säkerhetsbur.
Även mattor och sexpunkts-Schroth-tävlingsbälten var färgmatchade, medan de silverbelagda instrumenten var omringade med silvergrått läder. Batteriets huvudbrytare monterad i främre bagageutrymmet kan manövreras direkt från förarsätet. Speedline-fälgarna beställdes i Amethyst Metallic och bromsoken är i guld.
RM Sotheby’s auktionerar ut denna magnifika 964 Carrera RSR 3.8 i nyskick, precis som den levererades från fabriken. Med bara 10 kilometer på mätaren är denna exceptionella och ultra-exklusiva Porsche helt ny och i originalskick.