Snygg blå Jensen med ratten på rätt sida – vänster sida – ute på auktion

Brittiska Jensen var före sin tid med fyrhjulsdrivna bilar redan på 60-talet. Jensen utvecklade sin interceptor som skulle ta upp kampen med Brittiska Jaguar E-Type, Aston Martin DB6 och Italienska storheterna Ferrari, Lamborghini och Maserati.

Medan konkurrenterna byggde egna motorer valde teamet på Jensen den enklare och mycket billigare vägen att använda befintliga amerikanska motorer och växellådor.

Jensen skulle vara tillförlitliga, billiga att fixa och leverans av delar skulle vara lättillgängligt. Det gör den till en bra klassisk bil då Jensen Interceptor vanligtvis är mycket billigare att underhålla än sina europeiska konkurrenter.

Jensen Interceptor byggdes mellan 1966-1976, över 6400 bilar byggdes. De tidiga bilarna byggdes av Vignale i Italien men de senare bilarna byggdes av Jensen på deras fabrik i West Bromwich, nära Birmingham.

Modellen byggdes i tre olika modeller I, II och III, samt en exklusiv FF-modell som var en nära besläktad bil som hade både både fyrhjulsdrift, Dunlop Maxaret mekaniska ABS-bromsar och traction control – imponerande för en bil från 1967.

Denna Jensen Interceptor II är från 1971. En välskött bil i Estoril Blue med röd läderinredning. Den är utrustad med Chrysler 383 V8 och en TorqueFlite automatisk växellåda, elhissar och AC.

Om du är sugen på ett ha ett stycke bilhistoria? Ge dig in i budgivningen hos RM Sotheby’s den 23-24 oktober 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar