Kampen mellan Porsche och Ferrari trappas upp
Kampen mellan nya Porsche 911 GT3 RS med 520 hästkrafter eller en Ferrari 488 Pista med 711 hästkrafter ser på pappret ut som en klar seger för italienaren, men den snabbe tysken tilltalar många köpare.
Ferrari själva säger att 488 Pista är ett ”viktigt steg framåt” för dem, den är späckad med teknik från F1-bilarna teknik och den heter Pista som är italienska för bana.
Den ”vanliga” 488 3,9-liters dubbel turbo V8 motorn har fått en massa nya lätta komponenter och en effektökning från 661 till 711bhp, 50 hästkrafter och en viktminskning på 90 kilo ger bra prestanda. Den väger nu 1 280 kilo torr.
Vänta dig exceptionell prestanda, Ferrari säger att accelerationen 0 till 100 kilometer i timmen avverkas på 2,85 sekunder, 200 kilometer i timmen på 7,6 sek och en toppfart på 340 kilometer i timmen. Men hastigheten är bara hälften av upplevelsen. Dessa bilar handlar om buller och vägkänsla.
488 Pista har aerodynamiska influenser från Ferrari 488 GTE racerbilen; fram- och bakdiffusor har lånas för att öka marktrycket med 20 procent utan att behöva ha en överdimensionerad bakvinga (ingen pik till GT3 RS). Side-Slip Angle Control-systemet går också in i sin sjätte generation, vilket ger fin kontroll till bromsarna.
Pista är den första Ferrari som med 20-tums hjul i kolfiber för minskad ofjädrad vikt (bättre väghållning). Interiören är utrustad med med fyrpunktssäkerhetsbälten, inga mattor och en allmän luft i fokus. Du kan göra det allt posh igen om du vill, men det skulle snarare saknas poängen.Den är avskalad helt enkelt.
Kampen mellan 488 Pista och 911 GT3 RS fortsätter, vi väntar på det första testet där man ställer dessa två mot varandra.