14 Shares

En 356:a Porsche i snygg Singer tappning

Outlaw har byggt om en 1964 Porsche 356 chassi i stålrör utvecklat och byggt av Porsche racinglegenden och tidigare Brumos Racing Crew Chief Mike Colucci. Att bilen är byggd av honom gör det till en eftertraktad bil i Porsche kretsar.

Den har dessutom en en 1975 911-motor som är handbyggd av Porsche-motorexperten David Brown, han har borrat upp den till 2,8 liter, portat topparna, monterat Carrillo stakar och JE kolvar.

Med den nya motorn levererar denna Porsche 356 236 hk på bakhjulen – tre gånger så mycket som 356 hade från fabriken.

De första byggena från Outlaw kom i början av 1980-talet i USA och byggdes av familjen bakom Emory Motorsports.

Fadern och sönerna Gary och Rod Emory började söka upp 356 bilar i början av 1980-talet, när de fortfarande var mycket billigare än efterträdaren Porsche 911.

Naturligtvis hade andra byggt racingbilar på 356 före dem, men bilarna som byggdes av Emory var inte lika några andra. De var inte polerade och tillrättalagda, de saknade matching-numbers och de brydde sig inte om delarna är tidsenliga. Gary och Rod vars smeknamn är ”Outlaws” och de bilar som de byggde uppnådde snabbt en kultstatus. Andra började följa dem och Emorys hade ett parti ”Outlaw” märken som de gav som gåvor till människor som hade byggt bilar som de kände sig förtjänade ett erkännande – eftersom ingen ”seriös” Porsche-klubb uppmärksammade dessa byggen.

Konceptet Outlaw 356 erbjöd bilarna en andra chans till ett nytt liv för många Porsche 356 bilar som hade försummas under åren och hade inte längre hade kvar originalmotorerna. Ingen seriös Porsche-samlare skulle vara intresserad av dessa bilar, men de var perfekta för en Outlaw-konvertering.

Med tiden välkomnade Porsche-samfundet Outlaws, och så småningom introducerade 356-registret en Outlaw-klass i sina Concours d’Elegance – något som ingen av Emory trodde var möjligt i början av 80-talet.

Idag är en bra Porsche 356 Outlaw heta på marknaden (för vissa mer än en originalbil) de är nästan alltid snabbare.

1964 Porsche 356 Outlaw med en boxersexa på 236 hästar

Bilen du ser här byggdes av några av de mest respekterade männen i branschen, och det är ett utmärkt exempel på Outlaw-klassen som erbjuder en andra chans till bilar som annars skulle bli förflyttade till skroten.

Dess tidiga historia är ett mysterium, när det förvärvades år 2012 hade det inte längre sin ursprungliga motor kvar och led av rostskador – ett resultat av den lägre nivån av rostskydd som fanns tillgänglig när bilen byggdes i 1960-talet.

Bilen skickades till restaureringsexperterna Backyard Legends i Concord, NC som strippade den till plåten återställdes till karossen till en oerhört hög standard. Under reparationerna modifierades bakre skärmarna också för att större däck – en gemensam modifikation på alla Outlaws.

När den ursprungliga motorn saknades valde ägaren en uppgradering – en boxer-6:a från en 1975 911 som hade byggts om till 2,8 liter av ovan nämnda David Brown. Med denna motor kombinerad med den nya fjädringen och chassit från Mike Colucci resulterade i en 356 som är mycket snabbare och har klart bättre väghållning.

Det finns en helt ny ljusbrun läderinredning skräddarsydd av GTS Classics i Texas, med nya mattor och en matchande läder i dörrsidor och i resten av interiören.

Den färdiga bilen är ett fantastiskt exempel på en nybyggd Outlaw, och kommer att auktioneras ut på av Bonhams vid Amelia Island Auction den 8 mars. Räkna med att lägga upp 1 miljon kronor om du är intresserad.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

14 Shares

Kommentarer