KTM spottar ur sig allt fler landsvägsmodeller och nya 790 Duke är en spännande nyhet med en ny vass parallelltwinmotor.
KTM introducerar 790 Duke med en ny tvåcylindrig motor. Motorn med beteckningen LC8c är en parallelltwin på 799 kubik med dubbla överliggande, kedjedrivna kamaxlar med fyra ventiler per cylinder och en hydraulisk kamkedjespännare.
KTM 790 Duke levererar 105 hästkrafter och 86 newtonmeter i vrid vid 8000 varv. Motorn har två balansaxlar för att hålla vibrationer borta, den ena sitter framför vevaxeln och den andra i toppen mellan kamaxlarna.
Den har en fackverkram i stål, men bakramen i gjuten aluminium vilket är lite speciellt., där huserar även luftburken.
Nya KTM 790 Duke har TFT-skärm som instrumentering som ger dig tillgång till fyra körlägena Sport, Street, Rain och Track. De tre första lägena justerar gasrespons och ingripandet från systemet för traction control. Trackläget låter dig själv justera dessa elektroniska hjälpmedel helt fritt.
Precis som hos vissa mindre Duke-modeller har 790 ett Supermoto mode som tillåter dig att låsa bakhjulet medan ABS fortfarande är aktiverat för framhjulet. Den har även en dubbelverkande quickshifter som standard.