Audi visa att även deras elektroniska fyrhjulsdrift tar sig fram överallt
Audi har alltid varit synonymt med quattro som är deras namn på fyrhjulsdrift. De visar gärna dess förträfflighet genom att köra bilar uppför skidbackar. Det började redan 1986 när det visade sig att Audi 100 quattro klarade att köra uppför en glaciär i Alperna med en lutning på 39 grader.
Det hela mynnade ut i en reklamfilm där vi fick se bilen köra uppför backhoppningstornet i finska Kaipola med en lutning på 37,5 grader. Hur det såg ut då ser du i filmen nedan som även visar oss hur det fungerade bakom kulisserna.
33 år senare är det fokus på elbilar för Audi. I fjol lanserade de e-tron quattro, en eldriven suv som är fyrhjulsdriven tack vare en elmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. För att visa att ett elektriskt quattro-system fungerar fick Mattias Ekström köra Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel.
Kitzbühels störtloppsbacke bjuder på brantaste partiet på ett motlut på 85 procent, det vill säga 40,4 grader. Värre än det tidigare i backhoppstornet i Kaipola 1986. För att klara körningen uppför störtloppsbacken var Audi tvungna att modifiera bilen. Två elmotorer blev istället tre med en extra till bakaxelns drivning. Bilens totala effekt har ökat från 300 kW (408 hk) till 370 kW (503 hk). Det är ingen standard-e-tron med andra ord. Vridmomentet på hjulen (inte samt sak som motorns vridmoment) uppgår till 8 920 newtonmeter. Audi fick även anpassa bilens mjukvara för optimal kraftfördelning mellan de fyra 19-tumshjulen som var utrustade med specialutvecklade dubbdäck.
Bilen har även utrustats med störtbur och racingstol med sexpunktsbälte samt en kraftig lina om något skulle ha fått fel, som hade hindrat Mattias Ekström och bilen att rasa nedför backen.
– Att klara 85 procents lutning låter först omöjligt. Jag är imponerad över hur bilen hanterade den tuffa terrängen, kommenterar Mattias Ekström, rallycrossvärldsmästare och tvåfaldig DTM-mästare, som räknar körningen till en av hans mer exceptionella upplevelser.