0 Shares

I grund och botten är det en Ducati Panigale V4 – fast utan kåpor

Ducati har släppt information om deras nya Streetfighter V4 som kommer krossa konkurrensen i det nakna segmentet med sin effekt och låga vikt som är i klass med dagens värsta 1000 RR hojar. Här kommer info om nya Ducati Streetfighter V4.

Motor
Den nya Streetfighter V4 har en 1103cc Desmosedici Stradale-motor. I denna konfiguration levererar 90 graders V4 motorn 208 hk @ 12 750 rpm, värst i det nakna segmentet, passar perfekt i den nya Streetfighter V4.

Maximalt vridmoment 123Nm levereras vid 11.500 rpm, praktiskt taget oförändrat med nuvarande Panigale V4. Du får en annan motorkaraktär till Streetfighter V4 som är anpassad till en naken hoj.

Utväxlingen är lägre än nuvarande Panigale V4 så att du få omedelbart svar på gasen (när du ska köra på bakhjulet).

Motoreffekten kan höjas till 220 hk med ett Akrapovic system, vilket även minskar vikten med 6 kg till 172 kilo.

Chassi
Streetfighter V4 har Front-Frame – en utveckling från Ducatis omfattande erfarenhet i MotoGP – som använder Desmosedici Stradale-motor som ett bärande element.

Jämfört med traditionella ramar är skillnaden i utformning att motorn används som ett bärande element i konstruktionen. Den kompakta ramen fram, väger bara 4 kg och är fäst direkt på det övre vevhuset på den främre cylinderbanken och cylinderhuvudet på den bakre delen. V4-vevhuset är även den bakre fästpunkten till enkelsvingen.

Den främsta fördelen med Ducati Front-Frame är att den använder Desmosedici Stradale-motorn för att uppnå önskad styvhet. Detta ger en kortare ram med lägre vikt och ett bättre vridstyvhet. Dessutom har fjäderben längs motorn kortats, vilket gör motorcykeln mer kompakt.

Bakramen är fäst vid framramen upptill och bultad på huvudet på den bakre cylinderbanken.

Den bakre upphängningsmekanismen är ansluten till Desmosedici Stradale-motorn via en smidd aluminiumkonsol. Kopplingen reagerar på rörelser som tillförs av en gjutet aluminium högstångsvingar. Styrgeometri har en 24,5 ° rake och 100 mm trail.

Så klart har den vingar från MotoGP
Ducati säger: ”Snabb, smidig vägprestanda kräver maximal stabilitet vid hög hastighet och vid bromsning, reducerad framhjulsstegring under acceleration. Det är därför Ducati Corse-specialister tillsammans med Ducati Style Center har utvecklat tvåplans vingar till Streetfighter V4.

”Aerodynamiken utvecklades med CFD-simulering (Computational Fluid Dynamics). Beräkningsmetoden involverade stationär simulering av flöde och tryck för att uppnå ökad ”Downforce” särskilt på framhjulet.

Dessa aerodynamiska vingar genererar 28 kg tryck vid 270 km / h (20 kg på framhjulet, 8 kg på bakhjulet). Vingarna hjälper också till att ta bort värmen från motorn genom att öka vatten- och oljekylning med 2 procent respektive 10 procent.

Vinggenererad downforce minskar stegring och förbättrar stabiliteten under bromsning.

Fakta

1103 cm3 Desmosedici Stradale motor som en del av ram
16-liters aluminiumtank med förlängning under sätet
Fullt justerbar 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF)
Helt justerbar Sachs monoshock
Sachs styrdämpare
Brembo Stylema® monoblock-bromsok
Pirelli Diablo Rosso Corsa II däck (bak 200/60)
”Biplane” vingkonfiguration
Senaste generationens elektronikpaket med 6-axlig tröghetsmätningsenhet (6D IMU): ABS Cornering EVO; Ducati Traction Control (DTC) EVO 2; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) EVO; Ducati Power Launch (DPL); Ducati Quick Shift upp / ner (DQS) EVO 2; EVO för motorbromsstyrning (EBC)
Knappar för snabba nivåändringar
Full-TFT 5 ”skärm
Lägen (race, sport, street)
Hel-LED-strålkastare med DRL
Tvåsitsig så att man ska kunna skjutsa
Redo för Ducati Data Analyzer + GPS (DDA + GPS) och Ducati Multimedia System (DMS)

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer