Nya Porsche RSR har motorn i mitten och den är en starkare och snabbare GT Racer
Porsche 911 RSR är tillbaka, den bygger på på 991.2 Porsche 911. Den RSR tidigare versionen på ett 991 chassi och har haft stora framgångar på banorna. Prestationer inkluderar vinster på Le Mans, Petit Le Mans, Sebring och sex timmars på Watkins Glen, då räknar vi bara 2019.
Porsche vill behålla tätpositionen med nya RSR. Det är en helt ny bil 95 procent av bilens komponenter är nya. Bara strålkastare, bromsar, koppling, förarsätet och några fjädringskomponenter kommer från den med den utgående RSR modellen.
Motor och drivlina är det som skiljer mest med en 4,2-liters boxer sexa (vad annars i en 911:a). Som på tidigare modell sitter den framför bakhjulen, det vill säga i mitten av bilen. och inte baktill så det är en mittmotorbil inte en svansmotorbil. 911 racerbil.
Detta skapade en viss uppståndelse när den förra RSR debuterade. ”911s ska ha motorerna bakom bakjulen” Men över 20 WEC-segrar har ändrat tonfallet.
Den nya motorn levererar 515 hästkrafter, men effekten kommer att påverkas ”Balance of Power” reglerna i olika tävlingsserier.
Större motorvolym kommer ge bredare effektregister och det nya avgassystemet med utblås framför bakhjulen sparar vikt och förbättrar aerodynamik då varmluften kommer ut på ett bättre ställe och man har kunnat sätta en större diffuser baktill.
Vi kommer att få se nya Porsche 911 RSR på banorna 2020