3 Shares

Porsches värsting ”sugmotoriserade” 991.2 GT3 RS är aerodynamiskt förfinad med högre effekt

Nu har 991-uppdateringen, från 991.1 till 991.2, nått även 911 GT3 RS. I mars förra året presenterade Porsche uppdaterade 911 GT3 som levererade 500 hästkrafter ur den fyra liter stora boxersexan utan turboaggregat. 

Nu är det dags för prestandaversionen att genomgå en uppdatering. Porsche 911 GT3 RS årsmodell 2019 har samma fyraliters sugmotor som tidigare men man har lyckats få 20 hästkrafter till så nu levererar den 520 hästkrafter.

Motorn kan nu varvas 9 000 r/min och är till skillnad från vanliga GT3 endast kopplad till den sjustegade PDK-lådan. 0-100 km/h avverkas på 3,2 sekunder, en tiondel snabbare än föregångaren och toppfarten är nu 2 kilometer högre från 310 km/h till 312 km/h.

Aerodynamiken har även den setts över vilket syns på flertalet detaljer. Frontens nedre del är helt omarbetad med större gap än tidigare vilket också har påverkat DRL-ljusens utförande.

Baktill sitter den stora vingen kvar med något förändrad utformning och fästena har gjorts mer ihåliga än tidigare. Bakljusen är nya, likaså stötfångarpartiet med luftutsläppen på vardera sida.

Vikten har också varit i fokus och uppdaterade 911 GT3 RS bjuder på mindre ljudisoleringsmaterial än tidigare samt en lättare baklucka.

För gramjägaren finns ett Weissach-paket som innehåller fler kolfiberkomponenter och magnesiumfälgar. Med Weissach-paketet landar bilens vikt på 1 430 kilo.

Porsche att de har försett samtliga länkarmar med kulleder och gett modellen nyutvecklade däck i dimension 265/35 R20 fram och 325/30 R21 bak för bättre väggrepp.

Uppdaterade Porsche 911 GT3 RS går att beställa redan nu men den kommer till återförsäljarna först i juni.

Priset börjar på 1 950 000 kronor.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

3 Shares

Kommentarer