Carrol Shelby byggde den ultimata racingbilen från USA under 60-talet
Historien om Shelby Daytona Coupe är amerikansk saga inom racing. I början av 60-talet satte Carrol Shelby ribban högt han ville köra ifrån Ferrari på racingbanorna. Det kom som en chock när de tog 2:a plats i GT Division III klassen av 1964 World Sportscar Championship.
De följde upp med en seger säsongen efter.
Carroll Shelby hade vunnit vid 1959 24 timmar av Le Mans tillsammans med brittiska medföraren Roy Salvadori, de körde en Aston Martin DBR1.
Det var vid denna händelse han upptäckte en liten brittisk roadster kallad AC Ace, som hade tagit en klasseger. Shelby insåg att han kunde förvandla den lilla bilen till en vinnare med en stor amerikansk V8 i fören.
När han la hjälmen på hyllan efter efter Le Mans segern (på grund av ett hjärtsjukdom) satte Carroll målet att skapa en hybrid mellan brittisk/amerikansk sportbil baserad på AC Ace.
Det var grunden till AC Cobra (Shelby Cobra i USA) med en kraftfull Ford V8 under huven och en starkare Salisbury 4HU differential och en 4-växlad växellåda.
Med en motor på 289 kubikmeter levererade den drygt 270 hästkrafter med en vikt på 916 kilo levererade bilen otroligt bra prestanda, särskilt under de gällande standarderna 1962.
AC Cobra visade sig vara en omedelbar framgång och vann flera tävlingar, det fanns dock ett stort problem – aerodynamik (eller avsaknad av den).
Carroll Shelby hade som mål att ta en seger mot Ferrari i Le Mans. Men italienarna hade en stor fördel – deras nya 250 GTO hade konstruerats med hjälp av en vindtunnel.
Detta gav Ferrari ett enormt försprång i 24 timmar av Le Mans som hålls årligen vid Circuit de la Sarthe, med den klassiska rakan Mulsanne Straight.
Nya Ferrari 250 GTO kunde nå hastigheter över 290 kilometer i timmen, medan AC Cobra bara klarade en toppfart på 240 på grund av dålig aerodynamik
En stor del av problemet var att den saknade tak så man var tvungen att ta fram en täkt kaross om man skulle ha en chans.
Teamet på Shelbys verkstad satte igång att skapa en Ferrari-mördare. Designer Pete Brock skissade på formen till den nya bilen på fabrikens runt ett brittiskt AC-chassi.
De tillverkade sedan en enkel kaross med träpinnar och gaffatejp för att säkerställa att ergonomin skulle fungera.
Efter det skapade Pete en mall av trä som de använde för att forma karossen i aluminium. Även om det låter lite som ”vedbomek” visste Pete exakt vad han gjorde, han hade studerat vid Stanford University Engineering Department och på Art Center College of Design i Los Angeles.
Vid 19 års ålder började Pete på General Motors designavdelning, den yngsta designern någonsin, och det var en av hans skisser som valdes av Bill Mitchell för grunden till Corvette Stingray.
När Stingray nått produktion hade Pete blivit anställd av Carroll Shelby, med vilken han skulle starta Carroll Shelby School of High Performance Driving och ta fram flera racerbilar, inklusive Shelby Daytona Coupe.
1964 började Shelby Daytona Coupe tävla i GT Division III-klassen i World Sportscar Championship. Det tog klassvinster vid 12 Hours of Sebring, 24 Hours of Le Mans, och RAC Tourist Trophy och slutade som tvåa i mästerskapet.
1965 tog de några övertygande segrar på 24 Hours of Daytona, 12 Hours of Sebring, Italian Grand Prix på Monza, Nürburgring 1000 km och the 12 Hours of Reims de vann mästerskapet.
Trots segern var arbetet ännu inte klart för den blå/vita Shelbyn, det skickades till Bonneville Salt Flats för ett Goodyear-däcktest i november, där det skulle sätta 23 individuella hastighetsrekord på fyra dagar med Craig Breedlove vid ratten.
1966 vände Carroll Shelby uppmärksamheten till Ford GT40-racerprogrammet och de sex ursprungliga Shelby Daytona Coupe skulle leva på i amerikansk racing.
50 år efter världsmästerskapen 1965 beslutade Shelby American att ta tillbaka Cobra Coupe med en mycket begränsad produktion med en vidareutveckling av den ursprungliga modellen.
De tog fram två varianter, en aluminiumbil utformad för att vara så nära originalet som möjligt med en prislapp på drygt 2,7 miljoner kronor. Den andra bilen såg likadan ut men hade ett modernare chassi, en snyggt interiör (med luftkonditionering som tillval) och en lätt kaross i glasfiber med en prislapp på drygt 1,4 miljoner kronor.
Båda bilarna levererades utan motor, ägaren fick välja sin egen V8. Det självklara valet var den 289 kubikmeter Ford V8 som Shelby American stoppade in, men vissa bilar fick samma uppgraderade motor som används i AC Cobra – en Ford Ford V8 på 427 kubikmeter och 500 hästkrafter.
Dessa 50 officiella nytillverkade Shelby Daytona Coupe visade sig vara mycket populära globalt, och många av dem är nu undangömda i privata samlingar i USA, Europa och andra delar i världen.
Nu finns ena av dessa unika bilar till salu
Bilnummeret CSX9110 som visas här är troligen ett av de snabbare exemplen, det hade den 427 Ford V8 som Shelby monterade som levererade 560 hästkrafter och 540 ft-lbs i vridmoment. Den har en kaross i glasfiber en 5-växlad växellåda, individuell hjulupphängning, kylare i aluminium, en 80 liters bränsletank och Stewart Warner-mätare.
Bilen också utrustad med elektriska fönster och luftkonditionering, servostyrning och rejäla bromsar. V8 motorn från Shelby har 8 individuella trottoar med högflödesinjektorer, en högflödesbränslepump, 4340 smidd vevaxel, kraftigare vevstakar, smidda kolvar, Roush/AFR CNC-portade toppar och hydraulisk kammar.
Bilen har bara rullat bara 28 mil vilket gör det till ett utmärkt köp för en samlare. Är du sugen på att läsa mer eller vill du kanske lägga ett bud kan du klicka här för att besöka Mecum.