Ford uppdaterar sin Focus
Nya Focus kommer med Fords senaste infotainmentsystem, SYNC 4, med molnbaserad navigering och en stor pekskärm på 13,2 tum. Tekniken gör det möjligt att trådlöst uppdatera programvaran i systemet för att förbättra funktionaliteten över tid.
Focus får en ny design på huven, vilket ökar frontens höjd och ger ett tuffare utseende. Ford märket har flyttats till mitten av det övre gallret. Nya LED-strålkastare är standard på alla Focus-modeller och innehåller nu integrerade dimljus. LED-bakljusen får ett mörkare glas och kommer i en ny design med ett iögonfallande ljusmönster.
Ford Focus kommer med en rad avancerad teknik för förarassistans. Den finns bland annat Blind Spot Assist som övervakar fordon som kör in i förarens döda-vinkeln zoner, som vid behov kommer att försöka styra tillbaka bilen i körfältet för att undvika en filbyte när det finns risk för kollision. Detta system är aktivt från 65 km/h.
En annan nyhet är att Blind Spot Assist kan användas vid körning med släp. Man anger längd och bredd på släpvagnen i SYNC 4 -systemet, som automatiskt tar hänsyn till släpet när ett annat fordon kommer in i döda vinkeln.
Focus kommer att finnas tillgänglig med tre olika motoralternativ; 1.0 EcoBoost hybrid (mild hybrid) med 125 hk eller 155 hk, och en 1,5-liters Ecoblue-dieselmotor med 120 hk. EcoBoost Hybrid-varianterna finns både med manuell växellåda och – för första gången i Focus – med en sju-växlad dubbelkopplingslåda (Powershift).
Den 7-växlade Powershift-automatlådan gör körningen ännu enklare, särskilt vid start-stopp körning vid köbildning. Dubbelkopplingslådan ger en sömlös och snabb acceleration, snabba uppväxlingar och tredubbla nedväxlingar för optimerad acceleration och respons. I sportläget håller den sig på lägre växlar för en mer sportigt respons. Växellådan kommer också med möjlighet till manuell växling från växelpaddlar vid ratten på ST-Line X-modellen.
Nya Focus ST. Bilen har en 2,3-liters EcoBoost-bensinmotor, som levererar 280 hk och 420 Nm vridmoment med hjälp av dubbelturbo med anti-lag-teknik. En sexväxlad manuell växellåda är standard med rev-matching-teknik när den specificeras med X-paketet som tillval för jämnare och mer konsekventa nedväxlingar. En sjuväxlad automat med paddelväxlare finns också tillgänglig.