Förra veckan presenterade Suzuki sin nya Hayabusa

Frågan är om nya Suzuki Hayabusa kommer att bli en lika stor ikon som föregångaren eller om tiden för snabba sportsupertourers med stor kubik är förbi till förmån för alla andra nya spännande alternativ som finns idag där framförallt alla krigar om rallyhojar med stor kubik.

Första generationens Suzuki Hayabusa sålde imponerande 115 tusen motorcyklar. Man gjorde en fullständig modelluppdatering under 2008 då man behöll alla kännetecknade funktioner från den ursprungliga Hayabusa. Samtidigt som motorns slagvolym ökades tillsammans med nya funktioner som bland annat bestod av en djärvare design.

Hayabusa fick en förbättring av prestandan under 2013 med bland annat uppgraderade frambromsar och samt låsningsfria bromsar (ABS). Denna version såldes i 74,100 exemplar under den andra generationens, vilket innebär att den totala försäljningen av Hayabusa ökade till drygt 189.000 motorcyklar av första och andra generationen.

Suzuki kallar nya Hayabusa för ”The Refined Beast”.  Man ville visuellt lyfta fram den intelligens som ingår i de elektroniska styrsystem som förbättrar körupplevelsen med den djärva stylingen för besten Hayabusa som, ska visa upp kraft, prestanda, balans som viktiga ingredienser. Motorcykeln har hämtat sitt namn från de japanska pilgrimsfalk som kan dyka i en hastighet på över 300 km/h som var utmärkande för hojen när den lanserades, men idag toppar alla 1000 RR hojar en bit över 300 km/h.

Nya Suzuki Hayabusa har fått djärvare nya strålkastardesign som har positionslampor med integrerade blinkers, en hög aerodynamisk bakdel, nya bakre kombinationsljus nya backspeglar och nya sjuekrade hjul.

Instrumenteringen har fått ett nytt modernt utseende med flera funktioner i en ny TFT LCD-skärm som kombinerar analog varvräknare och hastighetsmätare. Den har en aktiv data-display som visar aktuell info för motorcykelns körstatus.

Motorn som är hjärtat i legendariska Hayabusas ligger på 1 340 kubik med finesser som ytterligare ska förbättra effektiviteten och hållbarheten. Modellen har bland annat fått nya kamprofiler, större luftburk, och ett nytt avgassystem som ska bidra till bättre effekt på botten- och mellanregistret samt bättre vridmoment, samt att den ska uppfylla nya utsläppsnormerna Euro 5. 

2021 års Hayabusa använder en ny version av Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), en samling av elektroniska system som syftar till att optimera prestandaegenskaperna och göra Hayabusa mer kontrollerbar och förutsägbar. Den har även fått en fullt justerbar 43mm inverterad KYB-framgaffel och KYB stötdämpare, vilket båda har uppdaterats för bättre körbarhet både i långsamma farter men framförallt i höga hastigheter.

Bromsarna kommer från italienska Brembo med dubbla 4-kolvs Stylema bromsok och 320mm bromsskivor, som ska förbättra bromseffektiviteten, däcken är nya Bridgestone BATTLAX  HYPERSPORT S22 som ska ge bättre grepp, hantering och hållbarhet. Styret har vinklats så att handtagen sitter 12mm närmare föraren, vilket ska förbättrar komforten avsevärt, samt minska tröttheten vi långa färder och förbättra kontrollen i höga hastigheter.

Den stora frågan är om alla alla som laddar en Hayabusa med turbo kommer använda nya Busan som bas eller om man använder gen 1 eller 2 istället.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar